Pristupova prava ve skupine

Jan Houstek Jan.Houstek na mff.cuni.cz
Pondělí Leden 2 10:00:34 CET 2006

On Mon, 2 Jan 2006, Martin Pokorny wrote:
> Zdravim,
>
> potreboval bych "neco" nastavit tak, aby mel nove zalozeny soubor prava na
> zapis i pro skupinu.

Musi byt nastaven umask na 002 (pripadne 006, definuje bity, ktere se nove
vytvorenym souborum nemaji nastavit). viz umask(2)

> Kdesi jsem vycetl, ze se ma nastavit neco v konfiguraci X-session, ale
> nic blize a podrobnosti se mi nedari najit.

To dost zavisi od distribuce a pouziteho grafickeho prostredi, taky od
doko, jestli pouzivate [xkg]dm nebo neco podobneho.

> Stacilo by mi, kdyby se tak chovaly X-ka, ale ne zas uplne plosne -
> nejlepe jen tam, kde ma nadrazeny adresar nastaveny GID. Diky,

To bohuzel dost dobre nejde. Navic ten nastaveny umask nevynuti povoleni
zapisu do novych souboru (dela presny opak, tj. nebude ten bit rusit). Nic
nebrani programu si po vytvoreni souboru zavolat chmod a upravit si prava
dle libosti. Napr. to s oblibou delaji ruzne nastroje na kopirovani
souboru, ktere takto nastavi stejna pristupova prava jako mel kopirovany
soubor. Take muze byt problem s operacemi, ktere vubec novy soubor
nevytvari, napr. pri presunuti souboru (pri tom se dokonce ani nenastavi
skupina pres setgid na adresar apod.).

-- Honza Houstek