Distribuce pro server

Jan Markus markus.jan na seznam.cz
Čtvrtek Březen 23 20:14:37 CET 2006

Dobry den,

vite, ono neni prilis snadne na vas dotaz odpovedet... kuprikladu
proto, ze:

i) Vetsinu linuxovych distribuci lze pouzit na serveru (GNU/Linux -
coby svobodna implementace UNIXoveho OS je typicky v teto "pozici
silna"). Onou "mensinou", kterou zde nezminuji jsou ruzne
"specializovane" distribuce (napr. pro ruzne "hw-krabicky" - tzv.
"embedded" distribuce). A to jsem se ani nezminil o dalsich
implementacich svobodneho UNIXu z rodiny *BSD (FreeBSD, OpenBSD,
NetBSD). A omlouvam se vsem tem, kdo si mysli, ze OpenSolaris je jiz
pouzitelny na serveru vcetne bezproblemovych aktualizaci.

ii) Kvalitni konfiguracni nastroj - dalsi nesnaz ;). Je treba si
uvedomit, ze "distribuce" jsou urcitym "souborem" programu z ruznych
koutu nasi modre planety. Jednotlive distribuce si s sebou obvykle
prinasi nejaky svuj nastroj na pridavani/odebirani softwarovych
balicku, konfiguraci samotneho "systemu" co do sluzeb spoustenych po
startu a pod.

Nicmene pokud hledate jediny nastroj, kterym by bylo mozne
nakonfigurovat web server(apache, thttpd, tux, ...), ftp server
(proftpd, vsftpd, wu-ftpd,...), email server (postfix, qmail,
sendmail, courier, cyrus,...) a pod. tak se obavam, ze jej nenaleznete.

Kdysi byval jakysi "linuxconf". V soucasne dobe se tesi znacne
popularite Webmin (www.webmin.com), kterym je mozne vetsinu vyse
zminenych sluzeb (daemonu, serveru... chcete-li) konfigurovat pomoci
webovskeho prohlizece z libovolne stanice v siti. Nicmene, jak si asi
sam dovedete predstavit - vytvorit nastroj, kterym by bylo mozne
konfigurovat veskere varianty vyse zminenych programu pochazejicich od
ruznych autoru, s ruznou mnozinou moznych voleb nastaveni, s ruznymi
konfiguracnimy soubory atd. by bylo velmi obtizne.

Muzete se spolehnout na to, ze (prakticky) veskere vyse zminene
programy si s sebou prinaseji textovy konfiguracni soubor, ktery byva
bohate okomentovan, a ktery je mozne upravovat pomoci libovolneho
textoveho editoru.

Jinak rada distribuci se samozrejme snazi vyjit temto pozadavkum
vstric, a tak mohu napsat, ze napr. tvurci ditribuce "Fedora Core"
potazmo "Red Hat" (kterou zminuji proto, ze ji pouzivam na sve
masince) vyvijeji sadu konfiguracnich nastroju pro vyse zminene sluzby
(ovsem dodavam, ze nastroju urcenych vetsinou pro X.). Nicmene verte,
ze vas oblibeny textovy editor vas nikdy nezklame.

iii) Automatizovatelne aktualizace pres Internet maji, myslim, veskere
tzv. "majoritni" distribuce vyresene. (Vsimnete si, ze jsem zamerne
vynechal slovicko "bezproblemove", nebot se opet jedna o velmi
diskutabilni termin (pro nekoho byva problemem i zasnerovani vlastnich
bot))

iv) No a dostavame se k poslednimu bodu. Zde by bylo mozne rozdelit
distribuce do dvou kategorii, a to do te placene, kdy si zakoupite
nekterou z "placenych distribuci" (Red Hat, Suse, ...) a dostane se
vam technicke podpory od jejich tvurcu, a nebo te kategorie "free as
in free beer ;)" a odpovedi na sve otazky/problemy/nastaveni si budete
muset vyhledavat sam na Internetu ci v dokumentaci ci pozadat znaleho
znameho.

Jinak vetsinu distribuci si samozrejme muzete zdarma (prinejmensim)
vyzkouset. V zaveru emailu uvedu nektere odkazy, ktere by vas mohli
zajimat. Bude to od vas vsak vyzadovat cenu z nejvyssich a tou je
"cas". Cas, ktery investujete do experimentovani, cteni doporuceni na
Internetu, cteni dokumentace, nez konecne naleznete distribuci, ktera
je vasemu srdci (ci srajtofli ;)) nejblizsi. Drzim vam palce.

Dovolil jsem si zvolit kapanek "vycerpavajici" odpoved, prestoze z
vaseho dotazu je zrejme, ze jiz ledacos o GNU/Linuxu vite.

Dale upozornuji vsechny hnidopysne, ze o kazdem z vyse vyrcenych
tvrzeni by bylo jest mozne polemizovat. Prosim o shovivavost a prosim
o ni dvakrat. Neni v mych silach vse popsat "absolutne objektivne".
Jen jsem chtel pomoci. Pokud presto nekdo pociti potrebu mi vytknout
nejakou "drobnost", pak zadam dotycneho, aby se na chvili prosel,
otevrel si v pokoji okno a znovu svuj zamer zvazil. Dekuji.

Necht jsou vam elementalove nakloneni,
--honza

PS: a zde jsou ty slibene odkazy:
distrowatch.com