Hledame programatory nadsence

Michal Dobes dobes na tes.eu
Středa Říjen 18 12:42:46 CEST 2006

Ondřej Tůma napsal(a):
> Dyt sem psal o tom, ze neni problem, aby lide sami kontrolovali sve
> podpisy, prima demokracie voleb tak dostane i nastroj prime kontroly
> vysledku voleb. Nehlede na to, ze dalsi nepatrnou komplikaci manipulace
> je fakt, ze v on-line volbach vite prakticky okamzite, jak se vysledky
> voleb vyviji. Ale fakt, ze se Vam to nezda a tak tedy svuj hlas
> zkontrolujete, a pak jeste druhy den a pak jeste tyden po volbach ... v
> tom problem opravdu nevidim.

Ano, toto je mozne. Stejne tak mozne zaridit, abych ja pri kontrole
videl svuj hlas tak, jak jsem jej odvolil a vysledne cisla vysla tak,
jak se rozhodl  nekdo jiny. Takze treba stojite pred problemem validace
vaseho systemu jako celku a ziskani duvery v nej.
Kdo to udela, bude postupovat uz od validace a testovani samotneho
navrhu nebo az vysledneho dila atd?
Tohle vam cele reseni dukladne prodrazi nechutne, pokud uz jen najdete
nekoho, kdo by to udelal a podepsal se pod to. Navic to musi byt
nekdo, komu tak nejak narod i politicka reprezentace bude verit.
Da se mozna najit par takovych. Ale pocitejte, ze az jednou budete
chtit opravit preklep v necem ala printf("Copiryght XYZ\n");, tak vas
naklady na takovou opravu vyjdou na cca 50 MKc a rok casu
na recertifikaci. Tohle je zcela realny priklad z prumyslove praxe,
a to se jedna o nejaky blby ridici system...

Tohle hledisko bych nepodcenoval. Jako velmi dobrou inspiraci bych
doporucil si najit jeden material Ministerstva financi CR ohledne
moznosti vedeni ucetnictvi ciste a plne v elektronicke forme (kdy
k tomu nemusi existovat nic v papirove forme), ktera specifikovala,
co musi takovy system umet a jak se musi chovat a cemu odolavat.
Melo to vyjit formou vyhlasky pred hodne lety, ale asi to nakonec
sami shodili ze stolu, kdyz usoudili, ze neco takoveho nikdo za
rozumne penize nevyrobi a ani neni realizovatelne s takovou technikou,
ktera se vseobecne chape pod pojmem pocitac dostupny vetsine
ekonomickym subjektum.

M.