HTB - divne se projevujici ceil/prio

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Čtvrtek Duben 19 22:43:27 CEST 2007

	Dobry den,

potreboval bych vysvetlit pro me podivne chovani HTB. Situace je ta,
ze mam 2Mbit linku, kterou chci rovnym dilem delit mezi dva druhy provozu
s tim, ze volna kapacita by se prenechavala tomu kdo ji potrebuje.
Napsal jsem to takto (vybiram jen definice trid v HTB)

        tc class add dev eth0 parent 1:  classid 1:1 htb rate 2000kbit \
                ceil 2000kbit
        tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:10 htb rate 1000kbit \
                ceil 2000kbit
        tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:11 htb rate 1000kbit \
                ceil 2000kbit

Tohle funguje - jeden tok dostane plne dva Mbity, pridam-li druhy tok,
podeli se rovnomerne a kazdy dostane 1 Mbit. Potud OK. Dalsi pozadavek
pak byl, aby jeden tok nedostal cele 2 Mbity, ale o trochu mene.
Snizil jsem tedy ceil u tech druhych dvou trid:

        tc class add dev eth0 parent 1:  classid 1:1 htb rate 2000kbit \
                ceil 2000kbit
        tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:10 htb rate 1000kbit \
                ceil 1800kbit
        tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:11 htb rate 1000kbit \
                ceil 1800kbit

Tohle se chovalo divne - jeden tok dostal svych 1800 Mbit, ale kdyz jsem
pridal druhy, nerozdelilo se to na 1000 + 1000, ale zhruba na 900 + 900,
a celkovy tok byl tak 1800 kbit. Coz je divne, protoze 1:1 ma ceil 2000,
a ceil tech podtrid 1:10 a 1:11 by se prece nemel vubec projevit, ne?

I srovnal jsem toto s jinou konfiguraci kde vyse uvedena situace nenastava,
a jediny rozdil byly priority. Tedy jsem pridal priority (vsude stejne),
a zacalo to chodit spravne (jeden tok 1800 kbit, dva toky 1000 + 1000):

        tc class add dev eth0 parent 1:  classid 1:1 htb rate 2000kbit \
                ceil 2000kbit
        tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:10 htb rate 1000kbit \
                ceil 1800kbit prio 1
        tc class add dev eth0 parent 1:1 classid 1:11 htb rate 1000kbit \
                ceil 1800kbit prio 1

Umite nekdo vysvetlit proc se HTB takto chova? Proc se projevi ceil kde
by se projevit nemel, a proc pomuze nastaveni tech priorit?

	Bylo to jadro 2.4, mozna se uz 2.6 chova lepe. Nevim.

-Y.

| http://www.fi.muni.cz/~kas/    Journal: http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/ |