64bit versus 32bit OS

Dalibor Straka dast na panelnet.cz
Úterý Prosinec 11 22:17:17 CET 2007

Hezky vecer vsem,

On Tue, Dec 11, 2007 at 09:04:02PM +0100, Petr Olsak wrote:

> Dalibor Straka:

[...]
Bohuzel linux-talk@ je zruseny.

> kdyby v tomto vlaknu vznikla vseobecne uzitecna a zodpovedna argumentace
> k problemu. Napr. "vyzkousel jsem na takovem HW obe verze,
> udelal jsem takove srovnavaci testy a zde jsou vysledky". Nebo "seriozni
> srovnani najdete na...". Nez jsem toto vlakno zalozil, stravil jsem
> mnoho hodin hledani takovych informaci na Internetu, ovsem marne.
> Recenzenti k procesorum se mi zdaji casto uplne mimo, kdyz
> zminuji 64bitove rozsireni. Pokud zrovna fandi AMD, pak to do nebe
> vychvaluji, pokud fandi Intelum, pak to nezminuji.

Pro Bezneho Frantu Uzivatele nema vyznam rozlisovat 32 vs 64 bitu.
Odborni vi, ze treba nektere sifrovaci algoritmy se obrovsky zrychli,
muze mit vice pameti, vice registru. Stale cekam na genialni algoritmy,
ktere zrychli (de)kompresi audia/videa vice nezli 2x ;-).

> Predstavme si aplikaci ve verzi 32 bit i 64 bit, ktera k tomu, aby
> vyresila ulohu dane slozitosti S, musi dynamicky alokovat m1 pameti
> v 32bit verzi a m2 pameti v 64bit verzi. Neco jako vypocet pi na mnoho
> desetinnych mist (to je samozrejme nepotrebna blbost, muzeme si ale
> predstavit i uzitecnejsi ulohy). Je zrejme, ze m2 > m1, samozrejme
> zalezi na datove strukture, ovsem domnivam se, ze v kazde datove
> strukture se vyskytuje vyznamne mnozstvi pointeru, takze treba nebudu
> daleko od pravdy, kdyz budu uvazovat m2 = 1,5*m1. Necht mame v

Mylite se, pokud nepujde o specielni aplikaci. Obvykle pointeru bude
minimum oproti pismenkum v retezcich, par nactenym blokum ze souboru,
proste to vyvazi jedno mensi pole[] cehokoliv. V pripade GUI aplikace
pomlcim zcela ;-). Jen pro zajimavost sizeof(int) na 64bit linuxu vraci
4 ne 8, ukazatele samozrejme 8.

> pocitaci 4GB RAM a slozitost ulohy S je stanovena tak, ze m1 = skoro 4GB
> (az na male mistecko pro system). 32bit verze takove aplikce nam

Mam skoro vsude(*) 64bit systemy, take mi prislo zvracene instalovat
Debian AMD64 na Core2Duo. Doba je takova, ze pameti je hodne a procesory
jsou pomale.

> vrati na danem pocitaci uzitecny vysledek, zatimco 64bit verze si
> vyzada 6GB pameti, to v systemu neni, zacne to swapovat a vysledku se
> nedockame. Tj. 64bit verze nam nevrati zadny vysledek. Mame-li v
> pocitaci ale 8GB RAM, pak se situace obrati: Pri slozitosti S+1 dojde
> 32bit aplikaci pamet a zkolabuje, zatimco 64bit aplikace nam vrati
> vysledek.
To je strasna demagogie.
a) Takove aplikace bezne nejsou, kdyz jsou, vim o nich a vetsinou jsou
   tim jedinym co na danem zeleze bezi.
b) Nesouhlasim ani s m2 = 1.1*m1

[...]
Ani na desktopu ani na vetsine zatizenych serveru se mi uz pridana pamet
neprojevi na narustu vykonu a musim delat uplne jine saskariny. Osobne
si myslim, ze je uplne jedno jestli pouzijete 32 nebo 64 system, pokud
nemate specielni duvod nejaky preferovat ci druhy zatracovat.

(*) Az na mnozinu nulove miry ;).

-- Dalibor Straka