Problem se shapingem (tc)

Vancl Miroslav (QRIS) Miroslav.Vancl na qris.cz
Úterý Únor 20 12:42:35 CET 2007

Zdravim vespolek !

V DMZ mam mailserver, kteremu potrebuju limitovat provoz z i do Inetu.
Server je pripojeny jedinym interfacem k FW, na kterem shaping udelat nejde.

Nastavil jsem si dva IMQ interface a na jeden nasmeroval prichozi a na druhy
odchozi SMTP provoz a nastavil jsem tbf filtr (viz. vypis).
Tok dat je limitovan tak, jak jsem si predstavoval. Hacek je ale v obrovskem
mnozstvi zahozenych paketu v odchozim smeru a velkem mnozstvi padajicich
odchozich smtp spojeni, coz asi bude mit na svedomi hlavne ta decimace
paketu. V prichozim smeru je likvidace paketu o dva rady mensi a spadlych
spojeni radove mene, pritom objemy prenesenych dat jsou vyrovnane, a kdyby
odchozi spojeni tolik nepadala, muselo by byt odchozich dat jeste mene.

Asi neco nechapu a tedy mam spatne. Ocekaval bych, ze vice ztratove bude
rizeni prichoziho a ne odchoziho provozu, ja to mam ale presne naopak.

Dokazete mi nekdo poradit ?

M. Vancl

# iptables -t mangle -L
Chain PREROUTING (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination
ACCEPT     all  --  172.16.0.0/12        anywhere
ACCEPT     all  --  192.168.0.0/16       anywhere
IMQ        tcp  --  anywhere             anywhere            tcp dpt:smtp
IMQ: todev 0
Chain POSTROUTING (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination
ACCEPT     all  --  anywhere             172.16.0.0/12
ACCEPT     all  --  anywhere             192.168.0.0/16
IMQ        tcp  --  anywhere             anywhere            tcp dpt:smtp
IMQ: todev 1

# tc -s qdisc
qdisc pfifo_fast 0: dev eth0 [Unknown qdisc, optlen=20]
 Sent 803070901969 bytes 919045860 pkts (dropped 0, overlimits 0)
qdisc tbf 8052: dev imq0 rate 250Kbit burst 5Kb peakrate 251Kbit minburst
1499b lat 5.0s
 Sent 67488300866 bytes 55482269 pkts (dropped 30038, overlimits 111576735)
qdisc tbf 8053: dev imq1 rate 250Kbit burst 5Kb peakrate 251Kbit minburst
1499b lat 5.0s
 Sent 68331806207 bytes 49303722 pkts (dropped 2413993, overlimits
113566948)
 backlog 104p