Alternativni UNIX systemy - BSD

Marek Blasko bl na mavipet.sk
Středa Leden 10 16:45:05 CET 2007

Jan Kasprzak wrote:
> [...]
> : >lidi co presli od linuxu a nebo (coz je asi castejsi) pouzivaji pro
> : >ruzna nasazeni vsechny vyse zminene systemy
> :
> : no jedna z "velkych" vyhod *BSD ze sa nehraju na unix pre windowsakou
> : (co niektore linux distribucie ano) takze je ich sprava velmy podobna
> : "velkym" unixom.
>
> 	A mame tu dalsi flamewar Linux vs. BSD, a opet zacina
> typickym urban myth. Jeste nekdo pripiste "BSD is dying", nekdo
> jiny pripise ze "FreeBSD neumi SMP" nebo ze "Linux ma sitovou vrstvu
> pomalou nebo prevzatou z BSD" a bude to :-)

no neviem ci je to urban myth, ale je to moj nazor (mam iste skusenosti
z HP-UX,
Solaris, aktualne zacinam skusat AIX) a fakt sa mi zda ze BSD blizsie
knim a vecsina
linux distribucii je ovladanim tak troska ine.
> Snad trochu k veci:
>
> 	Linux je prece UNIX jako kazdy jiny a pokud jej chcete administrovat
> editaci (ci generovanim) /etc/passwd, /etc/printcap a podobnych, nikdo
> vam nebrani. A naopak pokud ve FreeBSD chcete pouzivat GNOME, taky muzete
> (teda krome par veci ktere v BSD nejsou, jako je HAL, udev a okoli).
> Naopak konkretne u OpenBSD mozna narazite na to, ze neumi
> veci, ktere vetsina ostatnich UNIXu maji 5+ let a pri sprave
> heterogennich systemu s nimi uz obvykle pocitate jako s hotovou
> veci (PAM, NSSwitch).

no neviem ale vzdy som mal dojem ze linux je UNIX-like system. podla
definicie co si matne
pametam tak unixy su len  veci postavene na zaklade SystemV alebo BSD.
> [...]
> vyjimkou OpenSolarisu, ovsem). At uz to jsou velke NUMA systemy, real-time
> extenze, (para)virtualizace, sendfile()/splice(), lokalizace, alternativni
> congestion control algoritmy pro TCP, hot-plug/hot-swap, vice routovacih
> tabulek, ...  vsude tady vyvoj jde tak, ze nejdriv to podporuje Linux,
> a treba nekdy ty Vase "velke unixy". V mensi mire tohle plati i o BSD (kqueue
> nebo jak se to jmenuje, IPv6, HW kryptografie v OpenBSD, ...). Proste
> `"velky" unix == proprietarni UNIX' je dnes nesmysl. Velky UNIX je dnes

zalezi od definicie slova velky unix ;-) j ja som to vzdy bral ako
starsie implementacie ktore sa stale este pouzivaju.
> -Yeny

Marek