strasi?

Sobota Říjen 20 18:41:46 CEST 2007

On Sun, 14 Oct 2007, Petr Stehlik wrote:

> ma nekdo nejakou predstavu, jak se muze dostat kus syslogu do /etc/motd?
> Vypada to pak asi takto:

Podle obsahu je zřejmé, že se to tam objevilo těsně před rebootem.
Něco podobného se objevovalo, když systém padnul na držku během zvětšování
souboru a stačil zapsat do metadat, že je soubor větší, ale už nikoli
samotná data. Pak se v souboru objevilo všelijaké smetí, co se zrovna
nacházelo v přílušných sektorech. fsck to nevadí, jelikož metadata jsou
ok.

Pokud ale máte ext3 s data!=writeback, tak by nic takového nikdy nastat
nemělo.

Také by to v principu mohlo nastat, kdyby se nevhodným způsobem pomotala
data v paměti a stránka s kusem motd by se při zápisu zaměnila za stránku
s se skutečnými daty. Máte paměť s ECC?

On Mon, 15 Oct 2007, Petr Stehlik wrote:

> neco tam pravda nasel, ale nevim presne co, protoze jsem to fsck zkousel
> poustet vickrat s ruznymi vysledky.

Tak to je zajímavé. Ale pokud ty výsledky nemáte někde schované, tak
z toho těžko něco vyvozovat. Našel jste nějaké další poškozené soubory?

> Co to muze znamenat, kdyz se poskodi filesystem za behu?

To může například znamenat to, že si ze souborů uděláte řezanku.
Zejména pokud máte nastaveno, aby jádro v klidu pokračovalo, když detekuje
problém se strukturou fs (viz tune2fs, parametr -e).

Ono to bude ještě horší, jelikož množství uložených dat rychle roste, ale
pravděpodobnost jejich poškození na jednotu objemu dat a času zas tolik
ne, a tudíž očekávaný objem poškozených dat roste také celkem rychle.
(Zkuste si někdy vynásobit kapacitu běžného desktopového disku
s deklarovanou pravděpodobností výskytu chyb a podívat se, co vyjde.)

> Googloval jsem, jak kontrolovat ext3 za normalniho behu systemu, ale
> zrejme to bez LVM snapshotu nepude.

Ještě můžete udělat remount na read-only, ale to jste asi nechtěl
slyšet. :)