Adaptec 2820 - HW RAID? SW RAID? SMART?

Petr Stehlik pstehlik na sophics.cz
Úterý Září 25 15:39:10 CEST 2007

Slávek Banko wrote:
> HW RAID řadiče mohou mít tendenci po vytvoření logického disku zneplatnit
> původní tabulku rozdělení disku (například kvůli tomu, aby náhodou nebyly
> oddíly definované až do oblasti, kterou si vyhradil pro své informace o
> RAID). Zkoušel jste i naopak vytvořit oddíly na disku zpřístupněném jako
> logický disk a pak jej připojit na normální řadič? Pokud si řadič píše
> informace o RAID na konec disku, pak by neměl být problém a bude snadno
> přenositelný mezi RAID řadičem i obyčejným SATA řadičem.

Ano, nakonec jsem to tak udělal: mám teď 6x Volume, což je logický disk
vytvořený řadičem z fyzického odebráním 15 cylindrů (2201 -> 2186) a
naštěstí asi opravdu zabírá to místo od konce, protože můžu disky
přenášet mezi oběma řadiči a zdá se, že je to OK.

Nicméně je hrozivé, jak ten řadič zachází s bootováním - přestože mám
definovaných 6 nezávislých disků (Volume), tak BIOSu předhodí jen jeden
jediný disk nazvaný "ADAPTEC cosi" a z něj pak BIOS musí nabootovat. Po
mnoha promarněných hodinách neustálým rebootováním a přepojováním kabelů
jsem pokusně zjistil, že navzdory dokumentaci řadič bootuje ne z
prvního, ale _z posledního_ Volume, což jsem ovšem zrovna vyhradil jako
spare disk v SW RAIDu, takže na něm nic není. Přemluvit Adaptec na
bootování z jiného disku se vůbec nedaří - nepomůže ani odebrat boot
flag na první partition fdiskem, ani přehodit tento disk na jiný port
řadiče - prostě si to tak jednou určil a basta. Asi mi nezbyde než
rozbít pole a změnit spare disk na jiný :-/

Petr