xterm, čeština, myší copy&paste

Petr Heřman ph na lf2.cuni.cz
Sobota Leden 26 11:33:49 CET 2008

Dobrý den, od té doby, co jsem upgradeoval debian stable na testing,
mám menší problém při používání copy&paste myší v xtermu při kopírování
českých slov, kde se mi místo žščřů zobrazují hashe #####.
Znaky áéíóúý jsou bez problémů. Locale mám cs_CZ.

V terminálovém emulátoru z KDE Konsole ten problém nemám,
emulátor aterm pracuje také v pohodě.

wterm se zase chová různě podle toho, odkaď se ten řetězec
myší kopíruje: Pokud např. z jiného terminálového okna,
tak se to zobrazuje OK.

Pokuď třeba z webové stránky, otevřené v iceweaselu,
tak slovo 'překladů' se zkopíruje jako p\u0159eklad\u016f
i když je obojí v kódování ISO-8859-2.

Prohlížel jsem man stránky xtermu, konfigurák
/etc/X11/app-defaults/XTerm
volby Xtermu v menu, vyvolané Ctrl-klik
experimentoval s přepínači na příkazové řádce,
a pořád nic.

Když tak zapnu  UTF-8, zobrazují se namísto inkriminovaných
znaků mezery, ale když UTF-8 zase vypnu, tak namísto hashů
se řetězec žščřů zobrazí jako ĹžĹ... a další znaky sem
už ani nedokážu přenést.

Na druhé straně, když ten řetězec přenáším myší v rámci toho
samého okna, tak se zase místo některých znaků zobrazují
otazníky. Zkrátka chová se to pokaždé jinak.

xterm -version
XTerm(231)

Ještě zkuším eterm: Ten při přenášení myší mezi
svými okny i v rámci jednoho okna pracuje v pohodě,
při přenesení z xtermu ukáže otazníky, při přenosu z Konsole
také otazníky, při pokusu přenést něco z atermu nepřenese nic.

Takže v tom asi bude dost velký zmatek, při přenášení
myší mezi různými aplikacemi. Vyzná se v tom někdo?

Ale teď mě zajímá hlavně xterm, na který jsem běžně zvyklý.

Díky, Petr Heřman