DHCP+DNS, Network Manager

Petr Stehlík pstehlik na sophics.cz
Pátek Září 5 20:12:14 CEST 2008

Pekne babi leto,

vetsina (dnes vlastne asi vsechny) malych domacich ADSL/WiFi routeru ma
v sobe DHCP server a taky neco jako DNS server (spis asi DNS relay).
Oboje funguje, ale neni to provazane, takze kdyz do site zapojim
pocitace se jmeny A a B, tak oba dostanou od DHCP nejake IP adresy, ale
jejich jmena se s temi novymi adresami nezapisi do toho DNS serveru,
takze pak nefunguje "ping A" z B ani naopak.

Jak tohle resite?

Pouzival jsem workaround s nastavenim DHCP serveru v Sipura/Linksys
routeru tak, aby prideloval pevne IP adresy podle MAC adres -  a pak
jsem mel na vsech pocitacich vsechny ostatni napsane v /etc/hosts.
Hloupe, ale fungovalo to. Ted je ovsem Sipura v bridge modu, kde DHCP
server nefunguje, takze jsem DHCPovani sveril Edimax ADSL routeru a ten
ty adresy rozhazuje jak ho napadne, takze /etc/hosts se muze jit
klouzat.

Abych si mohl doma pingat (a mel i jine sluzby funkcni), musel jsem
nastavit pevne IP adresy v /etc/network/interfaces vsech pocitacu a
prestat pouzivat DHCP, coz totalne nastvalo Network Managera v GNOME.
Puvodne jsem myslel, ze mi to nebude vadit, ale ted jsem zjistil, ze
prestalo fungovat i VPN pres Network Manager, a to je moc spatne
(pptpconfigu jsem se pred nejakou dobou zbavil a uz si zvykl na NM).

Abych si NM aspon trochu udobril, zrusil jsem zaznam o eth0
v /etc/network/interfaces a naklikal jsem to v NM jako statickou adresu.
Myslel jsem, ze kdyz to bude jakoby mit pod kontrolou, prestane delat
urazeneho. VPN to ale nepomohlo, porad nefunguje. A pak jsem si vsiml,
ze NM ten staticky zaznam stejne ulozil sam do /etc/network/interfaces a
navic jeste uplne spatne - neodsadil Options tabelatorem ani mezerou od
zacatku radku (coz je myslim syntakticka chyba, nebo minimalni
vizualni).

Takze pro funkcni VPN pres NM bych se musel vratit k DHCP, ale to by mi
znemoznilo doma chodit mezi pocitaci, anebo muzu zustat u statickych
adres, ale bez pohodlne NM VPN.

Vyhledove jedine spravne reseni je zrejme (opravte me, jestli se mylim)
sverit funkci DHCP serveru nekomu dalsimu, alespon trochu
sofistikovanemu. Maji treba ty OpenWRT krabicky funkcni DHCP+DNS
propojeni, takze liznute adresy jsou spojene se jmeny v DNS? Nebo jiny
napad?

A ten problematicky Network Manager: umi ho nekdo zkrotit tak, aby i se
statickou adresou fungovala VPN?

Diky,

Petr