WiFi Edimax 7128g, RaLink RT61 a Network Manager - jak nahodit?

Petr Stehlík pstehlik na sophics.cz
Neděle Září 14 14:15:34 CEST 2008

Zdravím,

kamarád chtěl PCI WiFi kartu, tak jsem mu vybral Edimax 7128g, protože
je podporovaná v Linuxu a Edimax dokonce dodává open source ovladač.

Ovšem karta v Ubuntu vůbec nefunguje. Automaticky natažený ovladač
rt61pci sice vyrobí wlan0, ale prostě neseje. (*1)

Progoogloval jsem co se dalo. Většina lidí použije CVS verzi OSS
ovladače rt2x00 a Wicd.sf.net, protože  s Network Managerem to prý
prostě nejde.

Já jsem stáhl nejnovější verzi 1.1.2.2 ovladače rt61 ze stránek výrobce
karty (nebo kde) vydanou před necelými dvěma měsíci a ta už prý umí s
Network Managerem fungovat. Přeložil jsem ovladač bez problémů a zavedl
do kernelu.

A teď to přijde:

1) ifconfig bez parametrů wifi kartu vůbec nevypíše

2) iwconfig bez parametrů řekne, že "ra0" nemá wireless extensions

3) protože "ra0" není vidět v ifconfigu, Network Manager ji vůbec
nenabízí ani v ruční editaci.

4) protože "ra0" nemá wireless extensions, Network Manager vůbec
nenabízí bezdrátové sítě.

ALE stačí zadat "ifconfig ra0 up" a od té chvíle

- "ifconfig" bez parametrů už vypíše "ra0" v seznamu síťových interfejsů
(vedle "eth0" a "lo")

- "iwconfig" bez parametrů vypíše u "ra0" spoustu klasických
bezdrátových informací.

- pokud ve chvíli funkčního "ra0" interfejsu restartuju Network Manager,
tak se tam bezdrátová síť objeví a zdá se, že to trochu funguje
(připojil jsem se přes WPA2, o což mi šlo).

Otázka: jak nahodit "ra0" během startu systému? Nemůžu použít
debianní /etc/network/interfaces, protože platí známé nešťastné
pravidlo, že co chce člověk ovládat Network Managerem, to NESMÍ být
uvedeno v interfaces.

Pokud není "ra0" vypsaná v interfaces, nefunguje debianní "ifup -a"
v /etc/init.d/networking, takže se během startu "ra0" nenahodí.

Zkoušel jsem ruční editaci /etc/udev/rules.d/*-persistent-net*, ale
zatím bez úspěchu. O MAC adresu se opřít nemůžu, ta je prázdná (dokud
není karta nahozená) a o ovladač to nefunguje (i když ho zavádím přímo
v /etc/modules).

Nakonec jsem to vyhackoval tak, že jsem do /etc/init.d/networking na
začátek prostě připsal "ifconfig ra0 up", ale rád bych to měl systémově
správně, pochopil tu zmatenost a prostě ten systém zas trochu ovládal...

Díky

Petr

(*1): nikdy se nepřestanu smát přes slzy tomu, že ani databáze
podporovaného hardware v linuxu pořád k ničemu nejsou - naopak člověka o
to víc raní, když koupí rádoby podporovaný kus HW a pak zjistí, že drzý
výrobce vyrábí pod jedním označením vícero méně či více odlišných verzí,
a jen některé mají to štěstí, že fungují rovnou. V případě této karty
prý musí být v "lspci" uvedeno ještě nějaké "B" okolo toho RT2560/RT61.