Jak odstřelit SW RAID pole

Michal Rybarik michal.rybarik na ecce.sk
Středa Duben 28 19:48:58 CEST 2010

David Česal wrote:
> Dobrý den,
> teď jsem ze zvědavosti zkusil "cp /soubor /dev/md0" a tím se moje pole
> odebralo do kytiček. Jde o testovací pole, takže to pro mne znamená jen nové
> zjištění. Nicméně mne to udivilo, co se může stát (pracuji jako root,
> běžnému uživateli by to pravděpodobně nešlo).
> Ve /var/log/messages pak jsou tyto hlášky:
> kernel: [ 2503.633823] attempt to access beyond end of device
> [ 2503.633832] EXT4-fs error (device md0): __ext4_get_inode_loc: unable to
> read inode block - inode=12, block=2100205779
> [...]
Ked zadate povel prepisat raw disk, tak cakate ze sa stane nieco ine,
ako ze ho to prepise? Tym ze pisete do md0, prepisu sa oba disky
zavoren. Odpalili ste si filesystem, netreba sa cudovat ak teraz nie je
schopny spravit shutdown, ktovie co mu este zostalo a co nie, pri
shutdowne na povypinanie jednotlivych procesov treba este kde-co spustit.

Ked date kopirovat nahodne data iba na jeden z diskov v poli, podla mna
mate sancu 50:50 ze si to pole rozhasite. Neviem z ktoreho disku pri
takomto poli prebieha citanie, v lepsom pripade si prepisete ten ktory
je ako zaloha, a system mozno casom zisti nekonzistenciu pola a
prebuilduje ho, v opacnom pripade ked chytite disk z ktoreho prebieha
citanie, tak to pole rovno poslete do kyticiek.

BTW mozete este vyskusat vysypat ma maticnu dosku skrutky, zabalit RAMku
do alobalu, pripojit PC zdroj na 380V, tiez je vraj zaujimave zistit ake
to ma nasledky. ;)

M.R.