Multicast routing v Linuxu

Jan Houstek Jan na houstek.net
Pondělí Červenec 12 23:09:31 CEST 2010

Zdravím,

pokusím se trochu vyplnit okurkovou sezonu. Nenašel by se tu někdo, kdo má
aktuální přehled o možnostech směrování IPv4 multicastů v současných
linuxových distribucích (např. RHEL5 či něco plus-minus podobného)?

Hrál jsem si s tím kdysi v prehistorických časech jader 2.2 a 2.4, ale jak
jsem dnes s nemalým překvapením pomocí Google zjistil, nic se od té doby
nezměnilo, jen how-to zastarala, userspace routovací démoni vypadli z
mainstream distribucí a podle nářků nejednoho zoufalce nejspíš v
závislosti na verzi jádra a sysctl parametrech přestalo fungovat i to, co
kdysi jakž-takž šlo. Jeden z mála relativně aktuálních threadů na
toto téma, bohužel s otevřeným koncem, vizte zde:
http://kerneltrap.org/node/6565

Pokud jsem to dobře pochopil, stále to nejde bez userspace démona. pimd
nejspíš nikdy pořádně nefungoval, podle changelogu byl v roce 2005
oficiálně opuštěn. mrouted sice zastaral ještě o něco dřív, ale ten aspoň
pokud si pamatuju kdysi fungoval (vím, že umí jen DVMRP, ale v rámci
privátní WAN mi to stačí), ovšem zatím jsem se ho neodvážil zkompilovat a
provozovat v aktuálních distribucích. Pak tu je ještě poněkud nepraktické
ruční SMCRoute a moloch XORP. Poeticky pojmenovaný MRD6 umí jen IPv6.
qpimd (PIM pro Quagga) mi taky nepřijde jako příliš živý.

Tj. vychází mi z toho zatnout zuby z zkusit rozchodit mrouted a doufat, že
nespadnu do množiny "vše dělá správně ale neroutuje". Nebo se na to
vykašlat úplně.

Máte jiné zkušenosti? A tušíte, proč je multicasting v Linuxu v takovém
stavu, v jakém je? Jasně, uznávám, není to zrovna masově rozšířená
záležitost, ale zas tak neobvyklá taky ne.

-- HH