Zpusoby pripojeni storage - zkusenosti

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Úterý Březen 2 16:47:41 CET 2010

	Zdravim,

potreboval bych nasat nejake informace ohledne pripojeni storage
k Linuxovemu serveru. Kratce: hledam porovnani ATAoE, iSCSI, FCoE, FC, SAS
a dalsich, pripadne i prakticke zkusenosti s nejakymi konkretnimi produkty.

	Delsi verze:

- pripojeni dvou linuxovych serveru, kazdy jiz ma 2-portovy FC HBA
	(stavajici storage je FC), volny port na 10GbE karte a volnou
	1000baseT kartu. Coz je drobna nevyhoda pro SAS, ostatni technologie
	jsou na tom snad stejne.
- o FCoE se pise treba tady:
	http://www.abclinuxu.cz/clanky/hardware/fcoe-fibre-channel-over-ethernet
	- vypada to ze je to dost bastl (vyzadovani jumbo frames, PAUSE,
	priority provozu - v podstate si z ethernetu delaji spolehlive
	potvrzovane medium). Nelibi se mi to. Navic to snad potrebuje
	10GbE kartu s jinym firmwarem nez je pro ethernet.
- servery a storage budou blizko u sebe (v jednom racku), jsem schopen
	je propojit na 2. vrstve (cili neni treba IP-routovane vlastnosti
	iSCSI).
- ATAoE nedela prilis mnoho vyrobcu.
- iSCSI pole jsem nevidel s 10GbE rozhranim (ale momentalne si nejsem jisty,
	jestli 10GbE nutne potrebuju).
- u nekterych stavajicich diskovych poli je problem s cachovanim - operacni
	system typicky potrebuje umet sam preskladavat pozadavky ve fronte,
	ale tohle nefunguje pokud je TCQ fronta zarizeni nebo jeho cache
	prilis velka - pak storage vesele prijima pozadavky, sklada si
	je do fronty/do cache, a pak kdyz prijde casove kriticky pozadavek,
	tak najednou storage zjisti ze musi cekat na dokonceni tech predchozich,
	a system je neskutecne pomaly (vyrazne pomalejsi nez lokalne
	pripojene JBOD disky se softwarovym RAIDem).
- mirne preferuju HW RAID (ale problemy z predchoziho bodu) kvuli tomu,
	ze radic pole na rozdil od kernelu potrebuje jen "vytahnout vadny disk
	a vlozit novy" a nic dalsiho se nemusi konfigurovat.

	Mate s timto nejake zkusenosti? Jak je to s overheadem/rychlosti?
Jak je to s paralelizaci I/O operaci (TCQ)?

	Diky,

-Y.

| http://www.fi.muni.cz/~kas/    Journal: http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/ |
Please don't top post and in particular don't attach entire digests to your
mail or we'll all soon be using bittorrent to read the list.     --Alan Cox