Ubuntu 11.04 + RAID + LVM

Slávek Banko slavek.banko na axis.cz
Neděle Květen 8 02:33:44 CEST 2011

On Saturday 07 of May 2011 20:09:46 Miroslav Lednicky wrote:
> Ja take. Ani nevim, jak to vzniklo. Bylo to zcela jiste vytvoreno
> instalacnim software distribuce.
>
> Navic, kdyz se divam na ty disky fdiskem, tak je tam RAID partition.
> Tim to bude asi cele popletene. Nicmene je fakt, ze to do ted fungovalo
> a bez problemu prezilo i upgrade jader a distribuce.
>
> Na internetu uzivatele popisuji problemy
> s radidem po upgrade ma 11.04. Mozna autori distribuce neco
> zmenili a to jsou dusledky. Uvidim pri dalsim pokusu o upgrade.
>
> Diky, Mirek.

S raid metadaty ve formátu starším než 1.1 a oddílem přesně na velikosti disku
může nastat problém. Do formátu 1.0 jsou totiž metadata umístěna v posledním
64 KiB bloku zařízení. To má výhodu v tom, že při raid1 lze případně oddíl
snadno použít, jako by v raid nebyl, protože počátek souborového systému je
pro oba případy shodný. Problém ale může nastat v tom, že obdobným způsobem
je shodný poslední 64 KiB blok - při čtení jako z oddílu a stejně při čtení
jako z celého disku. Systém pak při detekci raidů může totéž zařízení vidět
dvakrát - jednou na celém disku, podruhé na oddílu. To dost možná byl i váš
případ.

V eliminaci shody posledního 64 KiB paradoxně pomáhá "nesmyslná" geometrie
disků. Disky se v dnešní době často hlásí jako by měly 255 hlaviček, což je
zjevně nesmysl. Pomáhá to ale v tom, že počet sektorů získaný násobením C*H*S
se liší od skutečného počtu sektorů disku - kus disku neumožní využívat. Díky
tomu pak poslední 64 KiB blok oddílu vytvořeném s hranicemi podle C*H*S a 64
KiB blok celého disku jsou jednoduše jinde a problém s raid metadaty tak
nenastane.

S metadaty od formátu 1.1 je již situace jiná. Metadata již nejsou umisťována
na konci zařízení, ale na začátku (1.1) či 4 KiB od začátku (1.2). Díky tomu
je také vyloučena možnost záměny celého disku a oddílu.

Jak jsem ale pochopil, teď už je vám to ale jedno :)

Slávek