Zalohovaci software

Jaroslav Aster orm na humlak.cz
Úterý Listopad 6 15:41:43 CET 2012

Jan Kasprzak píše v Út 06. 11. 2012 v 10:47 +0100:
> [...]
> vytvorenou pres rsync, a vzdycky v noci jen vytvorim strom hardlinku (cp -l)
> a udelam pres neho dalsi rsync.
>
> 	No ale premyslel jsem o tom, ze bych ty stroje zalohoval navzajem
> po siti, abych treba nejakym elektrickym vybojem neprisel o data v jednom
> pocitaci. Tady uz se mi rsync moc nelibi, protoze pro zachovani pristupovych
> prav a podobne by na obou stranach musel bezet pod rootem, a pripadny
> bezpecnostni problem na jednom pocitaci by se mohl roznest i na ty ostatni.
>
> 	Co byste pouzili? Moje pozadavky asi jsou

Dobry den,
na zalohovani serveru pouzivam program rdiff-backup -
http://www.nongnu.org/rdiff-backup/

> - zalohovani po siti

Umi, zalohuji pres ssh.

> - sifrovany a autentizovany prenos a nejlepe i ukladani

Sifrovany presnos ano - ssh, sifrovane ukladani nepouzivam, tak nevim.

> - moznost zobrazit si data i na jinem pocitaci nez ze ktereho se uklada
> 	(po zadani nejakeho hesla/passphrase)

Ano to je bez problemu. Posledni zaloha je na disku v normalne citelnem
stavu a jde zkopirovat pomoci cp. Inkremetalni zalohy lze vylistovat
pomoci programu rdiff-backup i pres ssh, tj. odkudkoliv, a pomoci tohoto
programu stahnout i prislusnou verzi. Umi vylistovat a stahnout i jen
adresar nebo soubor, pokud nechci vsechno.

> - inkrementalni zalohy

Umi.

> - zalohovani pristupovych prav a nejlepe i extended atributu (SELinux kontexty)

Extented atributy umi (lze vypnout pokud to cilovy filesystem neumi).

> - rozumna efektivita vyuziti sirky pasma site (aspon jako ma rsync)

Pouziva na pozadi rsync, tedy presneji knihovnu librsync.

> - moznost vyclenit nektere adresare ze zalohovani (jsou velka data ktera
> 	i tak mam na vice mistech z jinych duvodu, tak zalohovat nepotrebuju).

Umi, exclude i include parametr.

> - pokud by storage back-end nemusel bezet pod rootem, bylo by to uplne
> 	skvele.

Pro zalohovani celeho systemu musi bezet pod rootem, jinak by nedokazal
na cilovem systemu vytvaret uzivatele. Pro zalohovani jen domovskeho
adresare by pod rootem bezet nemusel.

--
Jaroslav Aster <orm na humlak.cz>