Re: Zaseklý umount, loadavg 1

Pondělí Leden 20 20:03:45 CET 2014

On Mon, 20 Jan 2014, Ladislav Vaiz wrote:

> na jednom stroji mám stabilní loadavg cca 1. Je to čtyřjádro, cca 75% je
> idle, 25% wait. Visí tam proces umount ve stavu D. [...]
> Dá se s tím něco dělat bez restartu?

V první řadě se musí zjistit, na čem ten umount visí. Nejspíš uvíznul na
nějakém zámku, který někdo jiný zapomněl uvolnit, ale je potřeba zjistit
přesné místo.

Pak je potřeba určit, zda a jak je možno ten umount pustit dál. Někdy
stačí jen uvolnit zaseklý zámek, jindy je potřeba provést nějaké
složitější intervence. Dost záleží na příčině toho zaseknutí -- pokud to
bylo tím, že nějaký jiný proces udělal oops a spadnul, tak může být
rekonstrukce konzistentního stavu dost obtížná.

A nakonec je potřeba vyrobit jaderný modul, který provede požadované
operace, načíst ho do jádra a aktivovat.

Ale není to zábava pro slabé nátury, protože stačí, když trochu ujede
ruka, a budete rád, omezí-li se následky jen na obyčejný pád systému a
tvrdý restart...

--
Pavel Kankovsky aka Peak                          / Jeremiah 9:21        \
"For death is come up into our MS Windows(tm)..." \ 21st century edition /