Terminálový server

Michal Rybárik michal na rybarik.sk
Úterý Leden 6 21:05:33 CET 2015

Zdravim,

linux server + linux tenkych klientov bezime vo firme cca 10 rokov...
Ako tenke klienty boli povodne male PC 350 MHz PII, v sucasnosti mame
tenke klienty Fujitsu Siemens s 1ghz CPU, 1ghz RAM. Bootuje to vsetko po
sieti, v tenkom klientovi nie je ulozene nic.

Pokym ludia na tom maju pracovat (web intranet, openoffice, uctovnictvo,
commandline) tak je to OK. Problematicka je animovana grafika
(webstranky s flashom), streamovane video. Flash plugin je na CPU hodne
nenazrany, a ked sa ich ma spustit niekolko naraz, ziadna slava. Na
druhej strane, v praci si nema co kto pozerat videa.. ;)

Protokol XDMCP nedokaze prenasat audio, ani zdielat disky (USB). Da sa
to sice rozchodit aj manualne (zvuk po sieti napriklad cez esound a
zdielanie USB cez automount a sambu), ale je to babracka. V LTSP
projekte sa s tym vysporiadali tak, ze namiesto XDMCP sa pouziva
prihlasovanie cez LDM, co je lokalna prihlasovacia obrazovka na tenkom
klientovi, ktora potom zostavi SSH spojenie na terminalovy server, a cez
to SSH zabezpecuje vsetko dalsie (XDMCP, zvuk, usb, ...). Kvoli
rychlosti sa da samotne XDMCP prevadzkovat aj mimo SSH, pricom tym
SSHckom prebehne iba prihlasovanie. V zasade je to pouzitelne.

CO sa tyka distribucii, v davnej minulosti, asi pred 5-10 rokmi sme
pouzivali ako serverovu distribuciu Kubuntu a na tenktych klientoch
povodne tiez Kubuntu, neskor Thinstation. Potom sme (uz ani presne
nepamatam preco) presli na OpenSUSE 11.3, ktore vydrzalo niekolko rokov,
az nas prehistoricke verzie niektorych aplikacii prinutili pred par
mesiacmi upgradovat. Aktualnu verziu OpenSUSE sa ale s LTSP nepodarilo
rozchodit ani po dlhom babrani. Takze sme vyberali taku distribuciu, s
ktorou je LTSP podporovane, vyhral to CentOS 6.5, ten mame teraz. Oproti
OpenSUSE 11.3 prekreslovanie obrazu sposobuje pomerne velky load na
tenkom klientovi, zatial sa ale nepodarilo odhalit cim je to sposobene,
priebezne hladame ale zatial bez uspechu... :o/

M.R.

Dňa 01/06/2015 o 09:52 AM Petr Klíma napísal(a):