Editor/spravce fotek?

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Pondělí Červenec 13 13:38:12 CEST 2015

	Dobry den,

TL;DR: jaky pouzivate software na zpracovani/spravu fotografii pod Linuxem
a proc?

Podrobneji:
ja poslednich nekolik let fotim do RAW+JPEG s tim, ze pro vetsinu pouziti
(ukazat rodine fotky z dovolene :-) zatim stacilo vzit JPEG primo tak jak byl.
V malem mnozstvi pripadu jsem rucne upravoval JPEG v GIMPu, pokud jsem
potreboval neco specialniho (srovnani perspektivy, korekce tonality, ...).
No a je otazka, jestli to neposunout nekam dal. Napriklad:

- fotit jen do RAW? To by ale vyzadovalo rozumne fungujici konvertor
	do JPEG, aspon tak dobry a temer tak bezpracny, jako to dela fotak sam.

- pridavat k fotkam metadata (hvezdicky, stitky, popisy ...)? Toto je na jednu
	stranu dost prace, na druhou stranu hledat nejaky konkretni obrazek,
	pokud vim akorat tak co na nem bylo a ze jsem ho fotil nekdy v letech
	2010-2013 je dost opruz :-)

- umet fotky nekde vystavit, aniz bych je daval Velkemu Bratrovi (= Picasa,
	Facebook)? Nejlepe neco, co by mi vygenerovalo nejaky adresar,
	ktery pujde nakopirovat na normalni webovy server Apache, bude mit
	nahledy, javascriptovy prohlizec s prednacitanim obrazku
	a prizpusobenim se velikosti obrazovky, zobrazeni stitku/popisku,
	atd.

- umet aplikovat tutez upravu na vic fotek (treba korekce vinetace a
	distorze daneho objektivu, tonova krivka daneho senzoru, ...)

- zachovat puvodni soubor ziskany z fotaku k dalsim/jinym upravam

- neztratit vlozenou praci (stitkovani, graficke upravy, ...), pokud
	v pristi verzi ten software nebude kompatibilni nebo se rozhodnu
	prejit na jiny (jo, je to protichudny pozadavek k predchozimu)

Pred delsi dobou jsem zkousel tusim rawtherapee, ale skoncil jsem na tom,
ze jsem z RAW nebyl schopen dostat obrazek aspon tak dobry, jako JPEG
vyrobeny primo fotakem. Mozna se to ale uz zase nekam posunulo.

Ted jsem vyzkousel darktable - zatim to vypada dobre, akorat to nema
profily zadneho z mych objektivu ani tonovou krivku senzoru meho fotaku
(tonova krivka se ale da vyrobit relativne jednoduse, navic prednastavena
krivka "Sony-like" vicemene odpovida). Ma to ponekud sverazne ovladani odlisne
od vseho ostatniho, nema to undo (!). Libi se mi jejich koncept "collection"
versus "film roll". Ma to command-line variantu pro davkove exporty do JPEGu.

Jeste vim ze existuje digiKam, to jsem zatim nezkousel. Trochu me odrazuje,
ze je to KDE/Qt aplikace, takze to zase znamena trochu jiny vzhled nez
ma zbytek meho desktopu.

	Co pouzivate vy, resp. jake workflow/best practices pri zpracovani
svych fotek mate? Diky,

-Y.

--
| Jan "Yenya" Kasprzak   <kas at {fi.muni.cz - work | yenya.net - private}> |
| New GPG 4096R/A45477D5 -- see http://www.fi.muni.cz/~kas/pgp-rollover.txt |