HDD zajimavost

Pondělí Září 14 22:07:12 CEST 2015

On Sat, 12 Sep 2015, Vladimir Macek wrote:

> Pustil jsem smartctl -a, zadna krize:

Zajímavé je, že není nic v error logu. Ale jak už poznamenal někdo jiný,
ta chyba se projevila jedničkou v Current_Pending_Sector.

> Kdyz porovnam prvni cislo bloku s cislem ze SMARTu, tak zajimavy je tohle:
> 1465091872 - 732545936 * 2 = 0

SMART počítá v 512-bajtových sektorech, linuxové jádro v 1024-bajtových
blocích (a některé souborové systémy pro dovršení zmatku interně počítají
ve vlastních blocích, které mají např. 4096 bajtů).

> Podle me vsichni tri (kernel, smart i badblocks) shodne identifikovali
> nekolik malo vadnych bloku v temer presne 3/4 disku. Zda se mi, ze je to
> stejny blok, ktery chtel cist XFS pro mount a repair.

Možná. XFS hlásí problém na 0x575386e1 = 1465091809. Z logiky těch
chybových hlášek plyne, že je to asi totéž jako 1465091872 a liší se to
jen o offset sdb1 v sdb (viz /sys/block/sdb/sdb1/start).

> A ze jsou to jedine 4 vadne bloky z celeho disku. Neni to prilis divne?

To, že jsou to 4 bloky za sebou, může být způsobeno tím, že ten disk
512 B sektory pouze emuluje, jak ostatně píše i smartctl:

Sector Sizes:     512 bytes logical, 4096 bytes physical

Fyzicky je vadný jen jeden 4096 B sektor, ale to má za následek, že
se jako vadná jeví osmice logických 512 B sektorů = čtveřice 1024 B
logických bloků.

To ovšem vede k zjištění, že jsou na tom disku poněkud nevhodným způsobem
vytvořeny partišny, protože některé linuxové logické bloky v sdb1 jdou
přes hranici fyzických sektorů. To ještě zhoršuje problémy plynoucí
z emulace kratších sektorů.

> A stava se to, aby na rotacnim disku bylo vadnych jen par bloku,
> v hlubinach jeho prostoru?

Někdy ano.

Jak bylo doporučeno, zkuste ten vadný sektor přepsat. Někdy se tím
opraví (např. v situaci, kdy byl z nějakého důvodu jen špatně zapsaný a
nečitelný), jindy ho elektronika disku přemapuje jinam (to už signalizuje
horší problém).

V každém případě (a v tom druhém zejména) ten disk hlídejte, zda nebudou
přibývat další poruchy. Občas spouštějte long test. Pokud se objeví další
poruchy, tak je disk nejspíš na odpis.

> Operator mi sdelil, ze on vidi, ze reklamace byla firmou
> http://www.edsystem.cz vyrizena nikoli vymenou, ale opravou. [...]
> No, pred chvili jsem otevrel kryt: [...]
> Na samotnem disku se S/N WX21A9294391 je vytisteno "DATE: 10 JAN 2014 H".
> Neni to ponekud hodne v rozporu s jejich tvrzenim?

Oprava asi spočívala v tom, že otevřeli krabici a vyměnili vadnou
komponentu (disk)...

--
Pavel Kankovsky aka Peak                      "Que sais-je?"