Linux ako Terminal Server - pouziva to niekto?

Bc. Michal Dobeš dobes na tes.eu
Pátek Září 30 12:49:41 CEST 2016

Dne 27.09.2016 v 18:56 Michal Rybarik napsal(a):
> pouzivate niekto Linux ako terminalovy server, t.j. v spojeni s
> tenkymi klientami pripojenymi na lokalnej sieti? Ak ano, mozete sa
> prosim podelit s tym, aku distribuciu na to pouzivate, s akym poctom
> klientov, a ake su s tym skusenosti - ci je rychlost grafickeho
> rozhrania pri beznych office aplikaciach aspon priblizne porovnatelna
> s lokalnou instalaciou?

Ano. Tak trochu specificky. :-)
Používáme placený NoMachine terminal NX server (
https://www.nomachine.com/terminal-server ), který je nainstalován na
nějakém virtuálním CentOS6, a to jako koncentrátor, kam se mi lidi
spojují s NX klientem (ať už kdy sedí na firmě, doma na xDSL, občas z
mobilu, ...). Ten pak pomocí XDMCP+X11 protokolu (zabaleno do IPsec) se
spojuje na další servery v rámci centrály, kde si lidi pouští vlastní
desktopy. Což už běží v rámci LAN na 1 Gbps, většina se stejně vyřídí
jen v rámci virtuálního bridge uvnitř KVM clusteru.
Takže mají běžící klasický X11 desktop, odtud X protokolem na NX server,
ten to přežvýká do NX protokolu a přes TLS tunel (umí i SSH) do
koncového klienta.
Lidi pouští obvykle nějaké 3D modeláře, vizualizační SW, ANSYS/Fluent a
podobné ptákoviny a tváří se spokojeně. Pravda, často má každý user svůj
vlastní server typu 32 GiB RAM, 16 CPU. Já si s Eclipse v tomto režimu
také nestěžuji. Ze srandy jsem právě zkusil si v tom pustit Firefoxe,
youtube, nějaký koncert a dokonce to hraje bez sekání i zvuk OK, sedím
na druhém konci ČR od toho, datový tok cca 5 Mbps (že člověka takový
jednoduchý pokus nenapadl za těch asi 5 let, co to tak máme). Jako
desktop všichni chtějí XFCE, tak ho tak mají, distribuce CentOS7 (jen
vlastní NX server je ještě na CentOS6).
Problém se slušným display managerem potvrzuji, nakonec jsem si všude
docpal přeložený prapůvodní XDM (xorg-x11-xdm). :-(
K maximální integrační spokojenosti nám chybí právě display manager s
podporou XDMCP a GSSAP/Kerberos autorizací.

M.