Optimalizace videa

David Jež Dave.Jez na seznam.cz
Pondělí Duben 3 21:44:23 CEST 2017

Ahoj,

> Ahoj!
>
> Fotaky a mobily nemaji dost vykonu na dobrou kompresi obrazku a videi.
Otázkou je, co je "dobrá komprese" a "dost výkonu". Naprosto zásadní jsou spíš všechna uvažovaná použití. Co a jak s tím videem budeš dále dělat, kde všude ho budeš chtít přehrávat? Pěkných pár let již foťáky a mobily zvládají ukládat FullHD obraz do mpeg 4, takže na to evidentně výkon mají. Dokonce na to má dnes snad i každý kávovar, který má ovládání na touchscreen, autonavigace atd. dostatek výkonu takové video přehrát. Zároveň to je dostatečně dlouho rozšířený formát na to, aby šel přehrát kdekoliv aniž by člověk řešil, proč to ta která krabice zrovna neumí.

OK, h265 nebo podobné formáty možná ušetří drobné procento místa, je to pro Tebe v době 4 TB disků za 3500 a situaci, kdy to na většině přehravačů a slabších počítačů člověk nepřehraje, natolik zásadní parametr? Dáváš svá videa známým, kamarádům apod. a budeš chtít poslouchat nářky nad kompatibilitou a problémy, že takové super tuper komprimované video někdo nepřehraje? Oplatí se taková daň za to? Nebo to budeš pouštět jen na svém výkonném počítači v obyvačce a pak to je jedno?

> Ti z vas, kteri nearchivuji videa v puvodnim stavu, jak je rekomprinujete?
>
> Mam na mysli volbu nastroje (mencoder/avconv/ffmpeg/...), formatu a parametru.
>
> Downscalujete home video z 1080 na 720p, jak se obcas doporucuje?
To ehm kdo ještě dnes doporučuje? Posledních X let naopak čtu v recenzích šílené redaktory plakat nad tím, že "tento mobilní telefon má pouhopouhé QHD rozlišení, což vychází na trapných >400 dpi, měl už mít 4 nebo 8K, hrůza, trapas, faux pas, konec světa..." kdy narážíme spíš na to, že zobrazovač pomalu ani nemáme čím krmit...

Jinak k dotazu, originál je originál, zmenšit ho můžeš vždycky, ale z menšího větší neuděláš. Nač informace teď zahazovat, aby za pár let, když už teď nastupují několik k zobrazovače, jsi je musel zase nějak více či méně uměle domýšlet? Nebo když budeš chtít časem zvětšeninu či výřez? Osobně ukládám v nejrozumnější volbě, kterou zařízení nabídne (tedy nativní rozlišení, což nemusí být vždy nejvyšší, interpolované mě nezajímá, navíc s přihlédnutím k uvažované fps a rozumné bitrate) a zachovají se probrané originály, přepis pro úpravy a zeditovaný výsledek. U fotek to je buď raw nebo fine jpeg opět v plném rozlišení na archiv. Pro distribuci něcox1200 jako náhledy poštou či web, ořez pro 10x15 v 300dpi pro fotolab a něco typu 5, 8 MPx pro posílání ostatním, když vím, že plné rozlišení moc nesnese následné úpravy. Přes 10 let to stačilo, když je třeba raz za uherský rok nějaká zvětšenina či plakát, udělá se zase z toho nejlepšího - z originálu.

Další věc je to, že již mezivýsledek (ať už video či fotka z foťáku) je stejně již jednou zkomprimované, pokud nemáš surová data. Každé další hrábnutí na něj a uložení to zkomprimuje znova a informace jen odebere, nepřidá. Teď je chceš zmenšovat jen tak, kde jsou potom nějaké úpravy? Střih videa, ořez a barvy u fotky? Nebo to potom po úpravách budeš komprimovat po třetí? To nebude dvakrát dobrý nápad.

> Na paralelni zpracovani obrazku jsem si doladil skript, ktery pouzivam na
> ruzne veci. https://gist.github.com/tuttle/6ded6256c9e746083df51e267db43f42
>
> Helpik je uvnitr. mozjpeg je opravdu trida, zmensuju zbytecne nafoukle
> fotky z fotaku na zlomek velikosti bez viditelnyho poklesu kvality. A
> osobne mam zato, ze downscale do frame 3000x3000px staci.
"640 kB musí stačit každému." :-) Downscale teď asi na práci stačí, za pár let to bude málo i pro přehrání na televizi a budeš litovat. Na distribuci je to dostatečné, na archiv je škoda ale to prznit, ne? Větší průser je nastavení jpeg kvality, zběžně se tak dívám jestli tam máš fakt 50% tak to je zoufale málo. Na olejomalbu, presentace či skicu to asi nevadí, aspoň se ztratí šum, na krajinu nepoužitelné, na sport také - z nedělního fotbalu budou lego panáčci na zelené podložce. Pokud mezi tím nepoznáš rozdíl tak je hodně špatná konkrétní předloha ať už optikou nebo zpracováním, kdy zaúřaduje redukce šumu, zrovna obrázky z mobilu trpí obojím, ale na všeobecné účely bych takové nastavení moc nepoužíval.