Re: LXC občas podivně zatuhává síť/socket/služba

Čtvrtek Červenec 12 09:43:58 CEST 2018

Gratuluji k vyřešení problému, jen bych si dovolil jednu malou
terminologickou poznámku:

> Připomínám pro historii, že jsem mnoho let k paravirtualizaci (dnes by
> se řeklo kontejnerizaci) spokojeně používal linux-vserver, [...]

Linux-VServer nebo LXC je virtualizace na úrovni OS, podobně jako ty dnes
módní kontejnery. Běžící virtuální stroje jsou realizovány jako oddíly
v jedné společné instanci linuxového jádra.

Pojem paravirtualizace je používán v kontextu virtualizace hardwaru pro
nahrazení obtížně virtualizovatelných funkcí hw (ať už ta obtížnost
spočívá v tom, že je obtížné je vůbec odchytit a řádně zpracovat, nebo
v tom, že to má příliš velkou režii) za jiné operace, nejčastěji ve formě
nějakého volání hypervizoru.

Hypoteticky by se dalo uvažovat i o paravirtualizaci na úrovni OS, ale
v praxi asi není moc důvod něco takového dělat, protože snad žádný reálný
OS nemá rozhraní takové povahy, že ho nebylo možno hladce virtualizovat
pouze úpravou toho OS -- na rozdíl od virtualizace hw, kde je nutno
virtualizaci vecpat mezi původní software včetně OS a hardware, který
modifikovat nelze. Snad jediná forma "paravirtuálnosti", kterou lze
pozorovat, je omezení přístupu k některým privilegovaným funkcím, např.
přímému přístupu k hw.

Posléze pak soudím, že používat označení "paravirtualizace" pro
Linux-VServer-u, LXC apod. je spíš zavádějící.

--
Pavel Kankovsky aka Peak                      "Que sçay-je?"