Linuxovy/otevreny telefon?

Jan Marek jmarek na jcu.cz
Úterý Červen 25 08:18:03 CEST 2019

Dd,

preambule: používám LineageOS na Samsungu S7, dával jsem jej už i
na Samsung S3 (tam to byl ještě CyanogenMod), S9 a LG G4...

On Po, čen 24, 2019 at 09:58:20 +0200, Jan Kasprzak wrote:
> 	Zdravim,
>
> jaky pouzivate telefon? Asi mi fyzicky odchazi moje Jolla 1,
> tak hledam cim to nahradit. Pozadavky setridene podle priorit:
>
> - co nejvic otevreny (urcite ne Apple)

Obávám se, že úplně otevřený telefon neexistuje, vždycky se tam
najde partition, kde jsou "firmware" pro chipset. Když jsem si
stahoval update firmware pro to, abych na Samsungu S7 mohl
provozovat Android 9, zjistil jsem, že v partition MODEM (a ještě
jedné potřebné) je normální FAT filesystém a v něm exe soubory,
které do chipsetu nahrají firmware... :-(

U Samsungu existuje stránka https://www.sammobile.com/
kde se dá po registraci stáhnout jakýkoliv firmware pro jakýkoliv
telefon. Dostačuje tato otevřenost? Mě zatím ano, stejně z jejich
firmware potřebuju jen ty nízkoúrovňové ovladače pro chipset...

K LG takové podrobné informace nemám, ale domnívám se, že
používají vcelku čistý Android...

Jinak doporučuji při výběru telefonu navštívit fórum
http://xda-developers.com , jsou tam dost fundovaní lidé,
většinou také přispívají do lineageOS, takže je taky možné
zjistit, co vše na daném telefonu funguje a nefunguje...

> - co nejmene Velkych Bratru (pokud mozno ne Android, nebo aspon LineageOS)

Mě spíše vždycky štval bloatware, který na těch telefonech běžel.
Proto jsem tam nacpal LineageOS. U toho Samsungu S7 jsem si
říkal, že zkusím vydržet do konce záruky. Po týdnu jsem to
reinstaloval, nešlo to. Běžně mívám vypnuté sledování polohy,
zapínám pouze v případě potřeby, stejně tak WiFi. Telefon mi při
běžném provozu (na internetu dost málo) vydrží cca 3 dny, je už
ale starší, takže baterka není, co bývala. Mám ale stále zapnuté
BT, používám v autě pro hands-free.

> - rozumne fungujici webovy prohlizec

Firefox +/-

> - rozumne fungujici terminal + ssh

JuiceSSH

> - rozumne fungujici GPS + mapy

Koupil jsem si OsmAnd+. Je to teda +/-, ale vcelku funguje docela
slušně. Aktualizace map cca 4x-6xročně, lze předplatit častější.
Mapy lze umístit na externí pam. kartě.

> - ctecka .epub (fbreader nebo neco takoveho)

Koupil jsem si MoonReader.

> - 3.5 mm jack

Obvykle (zatím) mají?

> - podpora vsech moznych tuzemskych pasem a GSM standardu (napr. SIM toolkit)
> - pokud by byla HW klavesnice, bylo by to skvele

BT klávesnice?

> Mate treba nejake zkusenosti s Gemini PDA? Nebo je jeste neco jineho
> nez Android, Iphone a SailfishOS?

Bohužel, zde nemám přehled... :-(

> 	Diky,
>
> -Y.

Zdraví
Honza Marek

--
Ing. Jan Marek               | Nez mi poslete prilohu .doc, .xls
University of South Bohemia  | nebo .ppt, prectete si, prosim,