samovolne odpojovani disku na USB

Sobota Září 18 13:07:51 CEST 2021

On Fri, 17 Sep 2021, Vladimír Macek wrote:

> leta pouzivany externi disk WD Elements zacal delat to, ze po
> automatickem namountovani nekolik minut jede a pak najednou zmizi
> device. Stane se to i treba behem aktivniho cteni/zapisu. Mam Xubuntu
> 18.04. Mate nekdo radu, co s tim, prosim? Priloha je cast logu.

Poněkud mi tam chybí nějaké hlášky mezi přimontování zařízení a oznámením,
že zařízení sdb1 (8:17) přestalo existovat:

Aug 24 09:35:33 udisksd[1269]: Mounted /dev/sdb1 at /media/NAS on behalf of uid 1000
Aug 24 09:41:37 udisksd[1269]: Cleaning up mount point /media/NAS (device 8:17 no longer exists)

Při podobných událostech je většinou log pozvracený stížnostmi na to, jak
uhnilo USB, jak selhávají operace poslané na to zařízení atd., což by
mohlo dost objasnit příčinu toho, proč se to odpojuje. Ale tady není vůbec
nic. Prostě blokové zařízení zmizelo a hotovo.

Tím, že by se hlášení od jádra psala někam jinam a v tom, odkud ten
přiložený výpis byl pořízen, vůbec nebyla, to asi nebude, protože výpis je
obsahuje na začátku.

Myslím, že je žádoucí zjistit, zda ty takové stížnosti existují. Odkud
pochází ten výpis? Je něco víc vidět ve /var/log? journalctl? dmesg? Co
během toho odpojení hlásí udevadm monitor?

PS: V každém případě platí, že byste měl počítat i s možností, že to
zařízení odchází do věčných lovišť, tj. na něj neukládat žádná cenná data,
a ujistit se, že cokoli cenného na něm už je, má zálohu někde jinde (a
pokud ne, tak se to snažit zkopírovat, dokud to ještě jde).

--
Pavel Kankovsky aka Peak                      "Que sçay-je?"