Signal 7 - abnormalni konec instalace

Hans Ginzel Hans na kolej.mff.cuni.cz
Úterý Leden 4 15:35:18 CET 2000

	Dobry den.

> - oproti prirucce neslo pouzit pri vytvareni boot diskety programu
> rawrite bez prepinacu...

   Myslim, ze na rawrite neni prirucky potreba. To ovsem neomlouva, ze
to v ni neni spravne. Ale rawrite je hodny -- pri trose pozornosti,
jsem se s nim vzdy domluvil a on udelal, co bylo treba. :-)

> - autor instalacniho programu zrejme nikdy neslysel o
> monochromatickych monitorech - pouziva barvu pisma a pozadi takovou,
> ze neni nic videt, volby je treba hadat "poslepu"...

   Tady obvineni prehanite. Prvni otazka u 4.7, 5.2, 6.0 vzdy zjistovala
monitor (cb. versus barevny). U 6.1 ted nevim.

> - hned po zacatku instalace to po mne chtelo jakysi disk s drivery - v
> prirucce o tom neni ani slovo...

    Tento dotaz mne take mirne prekvapil, ale necha se dobre ignorovat.
Jsem za nej vdecny, protoze vim jak obtizne a trikove bylo vnutit NTckam
ovladac specialniho SCSI radice.

   Chtel bych se take podelit o neuspesnou instalaci RH 6.1CZ. Zkousel
jsem ji na 15GB disk; 2GB partition na konci disku a 32MB partition pod
1024 cylindru mountovana jako /boot. Jinak to byl Cyrix 486, 24MB, video
Cirus Logic 1MB, cb. monitor Philips. Partitiony byly jiz pripravene,
byl na ni nakopirovan stary /home adresar, na druhem terminalu jsem si je
mohl e2fsk-nout. Instalace vzdy spalda vypisem stacku volanych funkci
v Pythonu, vetsinou na zacatku kopirovani balicku, nekdy i drive.

   Rekl jsem si, ze to vyzkousim na beznem hardware. Krome disku
a monitoru jsem zkusil Cyrix 6x86 MII, 300MHz, 64MB, ATI @Work 4MB, SVEC
isa ne2000 compatible sitovka. Instalace padala obdobne. Windows 98
k memu prekvapeni na obou hardwarovych kombinacich, kupodivu bez vaznych
problemu.

   Na to, ze jsem chtel konsolovy Linux + X server jen kvuli xdvi a
klidne jen Tab window manager, se mi zda Redhati distribuce pekne
rozezrana (hardware, pamet, disk). Nevyberu-li ani jeden balicek,
chce po mne skoro 100MB volneho mista na disku.

   Debian mi odmital namountit tu root partition. Nezjistil jsem, jestli
to bylo kvuli tem 1024 cylindrum. A to ani v druhem terminalu, jen na
zkousku. Ale e2sck -f probehlo OK. )-?

   Protoze jsem tam nutne potreboval Linux dostat, zkusil jsem Slackware,
i kdyz jsem se odrazoval jeho povesti -- nerobustnosti. Musim vyjadrit
spokojenost jak s ZipSlackem na FATce (100MB obdoba Monkey), tak s
klasickou binarni i zdrojakovou distribuci. Nainstaloval jsem zakladni
system (nekolik disket) primo z FATky a zbytek dotahl po siti. Nektere
veci nebyli uplne nejnovejsi, nebo ty. na kt. jsem byl zvykly z RedHata.
Doinstaloval jsem je z rpm-ek. Konfigurovani je "surovejsi" -- edituji se
primo skripty, ne promenne v souborech. Vubec je clovek tem programum
"nejak bliz", nez kdyz napise jen rpm -ivh *.rpm a pribudou mu ikonky ve
windowmanageru/desktopu. Na druhou stranu, kdyz jsem poprve, jako
zacatecnik s Unixem, jen proto, ze jsem veril, ze je to dobre a byl jsem
zdrcen a znechucen strategickou prezentacni prednaskou fy Microsot na MFF
UK, instaloval RH 4.7, byl jsem rad, ze se vse nainstalovalo "samo", bez
zasahu a znalosti. Zase jsem se ale ochudil o hutne ziskani takovych
znalosti.

   V dobe RH 5.2 jsem zkousel i Debian, ale nemel jsem nutnost prokousavat
se DSelectem. Ale vsimal jsem si, ze ti "zazranejsi" maji vetsinou
nainstalovany Debian.

   Pokud mi nekdo poradite, proc jsem mohl mit s instalaci RH problemy,
budu mu vdecny. Prosim, nevyvolavejte zadnou ohnivou valku slov a myslenek
o distribucich! Chtel jsem se jen podelit o sve vlastni prime zkusenosti.

   Dekuji maintaindrum (tvoritelum a zodpovednym udrzovatelum) za pestrost
distribuci, kazde vhodne na ruzne podminky. Dekuji take za skalovatelnost
Linuxu a skvelou kontinuitu od i386 po viceprocesorove UltraSpacy. Dekuji,
ze jsem si mohl uvedomit, co je pro mne dulezitejsi; ze mam
alternativu k tomu paktu certa s dablem nasvetlovaneho luciferem --
Intel + Windows. Dekuji za svobodu distribuce tvorit, hledat v nich chyby,
pomahat je odstranovat, sirit je (distribuce i chyby :-) ),
ale i hodnotit je.

	Pozehnany novy rok preje,

        _				Hans
  Hans GINZEL                  /|   Room: B509
  Faculty of Mathematics      / /   Kolej 17. listopadu
    and Physics               ~~    Pa'tkova 3
  Charles University Prague         182 00 Praha 8
  MailTo:Hans na kolej.mff.cuni.cz     CallTo:++420+2+8551040-49/761