Kopie emailů a SMTP

Dan Lukes dan na gw.nic.cz
Čtvrtek Prosinec 7 03:49:26 CET 2000

Lubos Kaspar wrote:

> To je ponekud zavadejici. Jak znamo, SMTP-protokol sam o sobe nezarucuje
> zadnou privatnost, tj. zpravy jim zaslane lze dost dobre chapat jako
> analogii dopisnice (korespondencni listek, pohlednice), z ktere si taky
> kazdy, kdo ji nahodou dostane do ruky, muze precist cokoliv, a hlavne:

	Paragrafy o postovnim tajemstvi nerozlisuji jak snadne bylo se k dane
informaci dostat - to by pravdepodobne melo vliv az na vysi konecneho
rozsudku. Dorucovatel nema pravo cist ani rozlepene psani nebo pohled,
tedy ani to, ze SMTP nezarucuje utajeni prenasenych zprav neni omluvou
ci zarukou beztrestnosti.

> Navic obvykle firmy mivaji v internich predpisech, ze zdroje pouzite
> zamestnanci (i e-mail) museji byt vyuzivany v jeho zajmu (pro sluzebni
> ucely), nikoliv napr. k posilani zabavnych veci ap. Pokud firma plati
> SMTP-pripojeni, asi ma pravo vyzadovat od svych zamestnancu (ktere plati),
> aby to nezneuzivali. S listovnim tajemstvim to nijak nesouvisi.

	Jenze takove predpisy mohou byt docela obycejne neplatne - pro rozpor s
platnymi zakony. Firma ma nepochybne pravo zadat aby zamestnanci ji
neposkozovali, napriklad zmeuzivanim firemniho pripojeni pro soukrome
ucely, nesmi vsak pri kontrole dodrzovani vnitrnich predpisu porusit
platne zakony - a tedy ani odposlouchavat komunikaci (byt elektronickou)
bez souhlasu zucastnenych stran nebo soudu. Naopak, i kdyby
zamestnavatrel zaloval zamestnance pro spachani skody (pouzivanim emailu
pro soukrome ucely) a jedine, co by dokazal predlozit jako dukaz by byla
data ziskana nezakonnym odposlechem, pak by se mu mohlo stat, ze soud
nejen zalobu zamitne, ale jeste jej bude stihat. Takze zmineny vnitrni
predpis sice muze organizaci nektere veci ustadnit, nedokaze vsak beze
zbytku proste anulovat existenci zakonu a prav zamestnance.

						Dan

--
Dan Lukes            tel: +420 2 24102474, fax: +420 2 24102301
root of FIONet, KolejNET, webmaster of info.nic.cz, www.freebsd.cz