BFU nechodici posta rootovi (fwd)

Michal Krause michal na krause.cz
Středa Leden 10 18:29:45 CET 2001

On 10/01/2001, Lubos Kaspar wrote:

> Prosim "qmailisty" o male vysvetleni (pokud jsou dotazy priblble, omlouvam se):

> 1. k cemu je "&" na zacatku smerovani a

Presmerovani na jinou adresu. Podobne pipe (|) znamena predani skriptu a
'/' ze jde o prime doruceni do mailboxu/maildiru

> 2. to skutecne smerovani kazdeho aliasu musi byt v extra souboru typu
> ~alias/.qmail-alias"?! V sendmailu jsou vsechny v 1 souboru, kazdy na
> 1 radku s cilovymi adresami za dvojteckou a carkami mezi nimi; Ten
> soubor se pri zmene akorat prozene skrz "sendmail -bi", coz mi pripada

V pripade qmailu nemusim nic nicim prohanet, aliasy se ctou on-fly.

> mnohem praktictejsi, a to nejmene z techto duvodu:
> - pri aktualizaci se meni jen 1 soubor;

To v pripade qmailu take. Proc bych jich mel editovat vic, kdyz jde o
jeden alias? :) Jasne, pokud chci menit vic aliasu, musim zeditovat
nekolik souboru. To nepovazuji za nijak zvlast slozite.

> - pri aktualizaci se nemuseji zkoumat a prip. rusit soubory se
> smerovanim aliasu, ktere pozbyly platnosti;

Smazani neplatnych souboru myslim neni o nic slozitejsi, nez smazani
neplatnych radku z /etc/aliases. Tim, ze se nemusi "zkoumat" myslite co?
Vam se snad /etc/aliases udrzuje sam? Sam pozna, co uz neplati a smaze
to? :)

> - mene souboru = mensi systemova rezie a mensi pozadavek na diskove
> misto.

Co se tyce toho mista na disku, tak me zabiraji aliasy asi 300 KiB (mam
jich neco kolem 250 a postupne je rusim, protoze prechazim na trosku
jiny zpusob virtualnich domen), takze to nestoji za rec. To bych mohl
treba take tvrdit, ze sendmail ma vetsi konfiguracni soubor a nebo ze
jeho aliasy zabiraji mozna jeste vice, protoze do toho souboru je zase
nutne uvest jak jmeno aliasu, tak prijemce, zatimco v pripade qmailu uz
je jmeno aliasu zrejme ze jmena souboru (nechci ted rozpoutavat debatu o
tom, ze jednotlive soubory zaberou vice kvuli nacatym blokum atd., chci
poukazat, ze bavit se o tomhle je pomerne smesne).

Ad systemova rezie: je-li aliasu rozumne mnozstvi, je ext2 dostatecne
rychly, takze je zanedbatelna. Potrebujete-li aliasu vice, muzete zkusit
jiny FS a nebo (a to hlavne) zamyslete se nad tim, jestli to nejde
vyresit jinak a lepe - obvykle jde.

Konec koncu, myslim, ze vetsina lidi, kteri to testovali konstatovala,
ze qmail je na tom vykonostne velmi dobre, takze to nebude az tak horke.

> Mam-li tedy radove 10000 aliasu, musely by byt pod qmailem v
> 10000 souboru?

Ano i ne. Je mozne pouzivat i sendmailovskou databazi (s dodatecnym
softwarem), ale hlavne, pokud potrebujete 10000 aliasu, je mozna na case
se zamyslet, jestli nekde neni neco spatne nebo jestli nepotrebujete
principialne odlisne reseni.

Jinak v pripade qmailu se pro jednotlive soubory sahlo dle meho nazoru
zejmena proto, ze o lokalni dorucovani se stara oddeleny program (coz je
obecna filozofie qmailu - nekolik oddelenych utilit, ktere si vzajmne
nelezou do zeli) a bylo by velmi neefektivni, kdyby pri kazdem spusteni
musel parsovat dlouhy seznam aliasu. Takhle uz jenom nacte jediny
konkretni soubor a provede vse, co v nem najde (akci muze byt klidne
vic).

Ciste subjektivne musim rict, ze sprava takto organizovanych aliasu mi
prijde prehlednejsi nebo snad citelnejsi (je lepe oddeleno, co se tyka
jednotlivych aliasu).

S pozdravem
ICQ: 7665279            Informace (nejenom) ze sveta Linuxu      /\/  \

                           Penguino  veritas