Sendmail notify...

Lubos Kaspar kaspar na cnb.cz
Úterý Březen 6 13:49:52 CET 2001

> Date: Tue, 06 Mar 2001 10:26:31 +0100
> From: Michal Dobes <dobes na tesnet.cz>
> To: sendmail na linux.cz
> Subject: Re: Sendmail notify...

Ja bych se teda z principu dost bal mozneho zacykleni
(kdyz treba SMS-brana vrati chybu ap.). Radil bych znacnou
obezretnost pri pouzivani takovych "vymozenosti".

Ten, komu jde jen o problematiku MTA, nemusi dal cist, nebot
je to ponekud off-topic.

> http://www.mailforw.cz/ testovano na lidech nekolik let. :-)

Trochu jsem se na to dival a mohu upresnit funkci: spousti se to
jako mailserver pres .forward, ma to i nejake "casove" funkce - na
ty musi vsak mit uzivatel povolen cron a at (coz muze byt problem).
V dokumentaci jsem nenarazil na blizsi specifikaci OS, ale podle
priznaku je to urceno jen pro nektere unixy, nejspis predevsim linux
(napr. v HP-UX nema grep "-A1", coz je tam pouzito).

Prestoze je to jiz verze 2.30, dost veci tam nevzbuzuje prilisnou
duveru. Napr.:
- na zacatku skriptu neni PATH=...;
- pri praci se soubory nejsou osetreny mozne chyby (plny FS ap.);
- zasadne se netestuje uspesnost behu utilit;
- konstrukce podminenych prikazu a ruznych "vypocetnich" cyklu
  casto vyzaduje zbytecne spousteni dalsich procesu, i kdyz by to
  umel prislusny shell sam nebo se vysledek dal zjistit jednim
  spustenim utility;
- zpracovani struktury zprav je dosti nejiste (napr. pri
  hledani zprav se za oddelovac hlavicek a tela povazuje radek
  s nulovym poctem slov (awk 'NF==0') misto aby se pozadoval radek
  prazdny (awk 'length==0'), klicova slova hlavicek se nehledaji
  na zacatku radku (`grep -i 'From:'` misto `grep -i '^From:'`),
  jako priznak odpovedi se uvazuje pouze `grep '^>', i kdyz je
  to poplatne maileru atd.;
- vyskytuji se tam podivne magicke konstanty (napr. head -613) ap.

Bohuzel misto vypiplavani k robustnosti (na coz mu mozna trochu
chybeji znalosti) se asi autor zameril spis na jakesi "tresnicky na
dortu" (uzivatel si napr. muze nechat posilat, kdy vychazi slunce).

Ac je snaha autora o vytvoreni prostredku uctyhodna, zvlast kdyz
to dava jako freeware (a nebo mozna prave proto), nezda se mi, ze
jako MDA dosahuje potrebne urovne. Jelikoz jde ale pouze o prostredek
pomocny (posta asi vetsinou zustava i v "materske" schrance), nemusi
to byt na zavadu a asi ma i nejake ty sponzory, kdyz na
http://www.mailforw.cz nejsou ani zadne pritrouble reklamni bannery
(to je pekne). Kazdopadne jako inspirace to urcite neni marne.
--
                                                Lubos Kaspar