Vice recipientu behem jedne SMTP session

Petr Rehor petr.rehor na i.cz
Pondělí Únor 24 16:50:36 CET 2003

> Obavam se, ze je zde principialni problem: v beznych MTA (sendmail
je
> jednim z nich) se asi jaksi prilis nepocita s berlickami typu
domenovy
> kos, kde se jaksi "zahazuje" SMTP-obalka a predavaji se jen
hlavicky.
> Nakonec je to tak asi spravne, protoze pak by nebylo mozno pouzivat
> tzv. slepe kopie (Bcc:), kdyz by se prislusne adresy "vykecaly" do
> "X-Envelope-To:", ze. Prave proto se asi do promenne sendmailu $u
> propaguje adresa prijemce (a muze se pouzit treba v Received: nebo
> [...]

Resenim, ktere urcite bude fungovat, je napsat milter demon, ktery
bude do mailu ty hlavicky pridavat. Melo by to jit napsat jak v C/C++
tak v Perlu a nemelo by to byt slozite. Ale ma to tu nevyhodu, ze
jsou videt v hlavickach i prijemci, kteri byli na Bcc.

Pokud mate moznost sprahnout dva vlastni postovni servery (treba jeden
v DMZ ktery prijima postu z Internetu a druhy v interni siti, ktery
uklada maily do mailboxu) tak je to resitelne na urovni konfigurace
sendmail.cf - v tom prvnim si naklonujete mailer relay a z flagu
mu odstranite "m", takze se mailer bude chovat jako relay, ale maily
bude dorucovat pro kazdeho adresata zvlast. Pomoci mailertable si
maily do interni site nasmerujete pres tento mailer. A na vnitrnim
postovnim serveru nakonfigurujete domenovy kos a muzete bez problemu
pouzit vyrabeni hlavicky X-Envelope-To, protoze kazdy mail ma pouze
jednoho adresata. Nevyhodou je vyssi traffic mezi postovnimi servery a
jejich zatizeni pokud maji maily vice prijemcu. Asi by se to cele dalo
zvladnout pomoci dvou instanci sendmailu bezicich na jednom pocitaci
na ruznych portech.

Petr Rehor
ICZ a.s.
Pobocka Ceske Budejovice
J. S. Baara 40, 370 01 Ceske Budejovice, CZ
Tel: +420 387 312 808
Fax: +420 387 311 480
mailto:petr.rehor na i.cz
http://www.i.cz