Stanovisko vyboru CZLUGu

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Středa Červenec 9 00:18:09 CEST 2003

   From: "Ing. Pavel Janousek" <Janousek na FoNet.Cz>
   Date: Tue, 8 Jul 2003 11:48:44 +0200

   > 	Tady chybi zcela opravneny narok(y) puvodnich autoru, pripadne
   > to, ze tvurce distribuce nesmi omezovat prava dana licencemi. Z Vaseho
   > stanoviska totiz pro mne vyplyva, ze shromazdim GNU/GPL software,
   > prohlasim, ze to nikdo krome mne nesmi prodavat a presto jednam
   > protipravne ja, nikoli "prepalovac".

Reaguji již na opravenou větu, tedy:

   > Z Vaseho stanoviska totiz pro mne vyplyva, ze shromazdim GNU/GPL
   > software, prohlasim, ze to nikdo krome mne nesmi prodavat a presto
   > jedna protipravne "prepalovac".

[ Technická poznámka: licence se jmenuje GNU GPL, ne GNU/GPL. ]

Ano, to je možné. Oni ale nepíší, že to nemůžeš prodat. Naopak: můžeš,
jenom tam nesmíš použít některé části, které právě jsou důvodem, proč Red
Hat Linux není free software. Jako *celek* jej prostě prodat nelze a tím je
omezena základní svoboda příjemce/uživatele free software.

Otázka počínání distributora je také naprosto jasná. Z jeho pohledu jde
o "mere aggregation":

   In addition, mere aggregation of another work not based on the Program
   with the Program (or with a work based on the Program) on a volume of
   a storage or distribution medium does not bring the other work under the
   scope of this License.

a jeho ikony (stejně jako další balíky) tedy nemusí být pod licencí GNU
GPL. A přesto jsou částí jednoho celku. GNU GPL části tohoto celku není
možné omezit v distribuci (teoreticky by tedy mělo stačit ISO rozbalit
a smazat několik souborů), ale celek ano. Z pohledu distributora je to tedy
také v pořádku. Rozhodl se, že nechce vyvíjet free software
distribuci. Myslím, že je to naprosto zřejmé.

I can't believe anyone could hate vim, its the best editor in the world ;-)
                  -- Andy Todd in comp.lang.python