Pristup k databazi

Jan Serak sherry na pikebo.cz
Pondělí Listopad 13 16:29:22 CET 2000

Martin Spirk wrote:

> Dobry den,
>
> zabyvam se nastavenim pristupovych prav k databazi (Informix). Uz jsem se
> seznamil s prikazi GRANT a REVOKE, pro nastaveni, resp zruseni techto prav.
> Predpokladam ze to bude nejaky SQL standard, ale nikde jsem nezjistil jak
> zjistit aktualni nastaveni techto prav.
> V informixu jsem si sice uz nasel v jake tabulce se tyto udaje nachazeji, ale
> tusim ze to asi standartizovane nebude, v dokumentaci jsem pro to zadny vhodny
> prikaz nenasel.
> Nemate nekdo poneti jestli neco takoveho existuje? Ne ze bych na te
> [...]

Pokud vim, zadny standard na to neni. Pristupova prava si kazda implementace
RDBMS udrzuje tak, jak se ji zlibi a na standardizaci jeste IMHO nedozral
cas.

U Oracle je to dokonce tak, ze existuji tzv. role, coz je mozne pripodobnit
k typu ci tride (v objektovem smyslu) uzivatelu a konkretnimu uzivateli
se neprirazuji zadna atomicka prava (select na tabulce1, insert do
tabulky2,...),
ale prislusne role, ktere ma v informacnim systemu zastavat. Pristup k objektum
se pak prideluje rolim, nikoli uzivatelum.

Informace o aktualnim nastaveni se pak doluji z data dictionary (= sady
systemovych
tabulek a pseudotabulek, ktere si obhospodaruje RDBMS a uzivatelum je dovoluje
pouze cist).

Pokud tedy pisete prenositelnou aplikaci, nezbyva Vam, nez spravu pristupovych
prav vyrobit az na urovni aplikace.

							Jan Serak