locking v databazi - vlasni reseni

Jan Kubik jan.kubik na kb-soft.com
Pátek Září 13 12:50:45 CEST 2002

hallo kolegove,
obracim se na tuto konferenci s vedomim , ze prispevek by byl patrne
lepe umisten v nejake systemove konferenci k unixu, nicmene je problematika
lockingu v databazich  tak rozsirena, ze doufam zde najit vice podnetu.

Nasledujici problem:
rada soucasne bezicich (databazovych) procesu musi vzajemne koordinovat
(blokovat) pristup k jednotlivym radkam v tabulkach. Radka je identifikovana
svym primary-key - tento string je spolu se jmenem tabulky tedy v celem
systemu jednoznacny. Uvedeny string by se mel predat nyni nejake funkci,
ktera rozhodne, zda jiz nejaky jiny proces pro danny string provedl uzamceni
sledovany proces musi byt tedy pozastaven az do doby odemknuti zaznamu.
Okrajove podminky:
neni mozne pouzit fcntl nebo lockf nebot samy tabulky - t.zn. jejich ulozeni
ve fs
neni znamo
pouziti centralniho locking procesu bych rad obesel

Otazky:
rad bych vedel od (patrne) studentu/absolventu teoreticke
informatiky(obdobnych oboru)
zda je podobna problematika   v nejakych skriptech uvedenych oboru k
docteni, ci zda
nekdo nevi kde hledat??
Nasel jsem radu trivialnich (a jednodussich) prikladu na webu ale tyto byly
nepouzitelne.
Hledal jsem zejmena v oblasti shared memory a semaphore. Nejaka jina zasadni
cesta??
Pri nahledu mysql jsem zjistil, ze locking je tam docela objemna zalezitost.
Musi to tak byt??

predem dekuji
jan