Open Source nastroje pre Oracle (alebo PostreSQL)

Jan Serak sherry na pikebo.cz
Pátek Leden 31 14:37:15 CET 2003

Peter Hanusiak wrote:
> Inac pri tom vi editore (teda pokial to nie je vim) som
> si nostalgicky spomenul ako som volakedy davno este na zakladnej
> v hexadecimalnom kode skusal programovat na PMD ked som sa prepol do
> toho HEXA monitoru. Bola to celkom zabava programovat hry cez dump a s
> perom na papiery pocitat kazdy offset pre skoky. Kto to zazil urcite
> vie o com hovorim. Fakt je to trochu zbytocne hrdinstvo. :-)

Resil jsem jeden takovy spise administracni problem se znamym a
potrebovali
jsme zjistit storage parametry nekolika malo tabulek tabulky. On byl
vyzbrojen nejakym klikacem (nejspis OEM), ja SQL*Plus s VIMem v pozadi.

Jiz pri startu jsem ziskal drobny naskok, nez se mu OEM rozjel, mel
jsem ja v SQL*Plus za sebou jiz prihlaseni do databaze. Naskoku
jsme vyuzil k napsani selectu:

select
tablespace_name,initial_extent,next_extent,pct_increase,max_extents
from user_tables where table_name=upper('&1');

takze strednik jsem zmackl v dobe, kdy on zmackl OK v prihlasovacim
dialogu. Kdyz rozbaloval seznam tabulek, me tento select jiz vracel
pozadovane vysledky, ktere jsem mel v xtermu viditelne vsechny soucasne,
jemu se teprve rozbaloval seznam tabulek (nez klikac vygeneruje GUI
stromu pro skoro 900 tabulek v aplikacnim schematu, neco si to vezme).
V dobe, kdy jsem byl hotov, on teprve zurive tocil mysovym koleckem
a ocima(!) provadel binarni prohledavani dlouhatanskeho abecedne setri-
deneho programu, kdyz vsech pet tabulek konecne nasel, tak se ukazalo,
ze ten klikac zobrazi storage parametry jen jedne zvolene tabulky,
takze vlastne nevidi vsecky potrebne informace naraz.

Holt vse ma sva pro a proti. Kdyz jsou cloveku dva roky, je pro neho
mnohem vyhodnejsi (snadnejsi, bezpecnejsi), kdyz se pri chuzi drzi
za ruku sveho o 25 let starsiho rodice. Ruka rodice kompenzuje chybejici
praxi a zkusenosti s chuzi. Kdyz je pak cloveku 25, je pro nej takovy
rezim chuze neobycejne omezujici. Jsem presvedcen, ze chuzi bez drzeni
se za ruku sveho rodice povazujete za zcela samozrejmou vec, nikoli
za zbytecne hrdinstvi.

Opravdovou pomucku pro vyvoj databazovych aplikaci jsem jeste zadnou
nevidel. Klikaci nastroje uzivateli umoznuji jediny komfort: nemusi
znat kompletni syntax SQL (napr. u triggeru si nemusi pamatovat
spravne poradi klauzuli mezi CREATE TRIGGER a PL/SQL blokem, ktery
se ma provadet) a nemusi znat data dictionary. Pro vyvoj je to ovsem
dost
malo. Kdyz pak potrebujete z klikace dostat DDL, kterym zupgradujete
zive schema, mate vetsinou smulu - musite si to udelat rucne, protoze
klikac umi vygenerovat jen CREATE TABLE, ale ALTER TABLE ADD nebo
ALTER TABLE MODIFY uz nezvladne. Zbyva tedy jen ta povestna tuzka
s papirem pocmaranym hexakody u PMD (ne)blahe pameti.

Last but not least(*), pokud nebude klikaci vyvojovy nastroj disponovat
opravdu kvalitnim editorem (zatim to vetsinou byva jen okno se
scrollbarem,
ktere umi praci s bloky, autoindent, syntax highlighting a tim to
konci), pak nemohou zadne jeho prednosti vyvazit hluboky diskomfort
v editovani programoveho kodu.

						Jan Serak

(*) Krucifix, mel bych venovat vice casu cetbe ceske beletrie >:-[
Jak se to rekne cesky/slovensky?