Sobota: ------ 13:00 - 14:00 prezence, ubytování 14:00 - 14:15 Představení CZLUGu a jeho činnosti, oficiální zahájení semináře (Jan Kasprzak) 14:15 - 15:45 Samba (Dan Ohnesorg) 16:00 - 17:45 TeX pro UNIX (Petr Olšák) 18:00 - 19:00 večeře 19:00 - 19:45 ID Software a Linux (Petr Staněk) 20:00 - 21:30 Firewalling (Jan Kasprzak) 21:30 - ??:?? volná diskuse Neděle: ------ 7:30 - 9:00 snídaně 9:00 - 10:30 Emacs (Milan Zamazal) 10:30 - 12:00 Sendmail (Petr Kolář) 12:00 - 13:00 oběd 13:00 - 13:45 Fvwm2 a X desktop z uživatelského hlediska (Petr Staněk) 14:00 - 15:30 Python (Michal Műhlpachr) 16:00 - 17:15 Stručný úvod do jádra Linuxu (Martin Mareš) 17:15 - 17:30 Zakončení
Doprava vlastními dopravními prostředky je možná, parkoviště je k dispozici.
Doprava ze semináře je možná opět autobusem. Na lince 840103 jedou dva autobusy - jeden odjíždí z Cikháje v 16:09 a přijíždí do Žďáru v 16:35, druhý v 18:14, příjezd do Žďáru je 18:45. Vzhledem k tomu, že seminář bude oficiálně zakončen v 17:30, doporučujeme spoj druhý.
Na ubytovacím středisku Cikháj jsou k dispozici dvou- (3), tří- (4) a čtyřlůžkové pokoje.
Samba je program běžící pod mnoha verzemi UNIXu, Novell Netware, AmigaOS a OS/2. Poskytuje služby souborového a tiskového serveru pro klienty kompatibilní s protokolem LanManager, tedy emuluje síťové funkce Microsoft Windows, pokud lze mluvit o emulaci tam, kde napodobenina je dokonalejší originálu... 1. Co je to Samba, porovnání s NT 2. Historie, vznik, autoři 3. Rekordy Samby a její uživatelé 4. Instalace 5. Konfigurace 6. Podpora češtiny 7. Konverze velikosti písmen, zkracování jmen a emulace dosových atributů 8. Tisk 9. Spolupráce více serverů (vzdálená autentikace) 10. Smbfs a smbclient 11. Problémy při instalaci 12. Bonus
Program TeX je napsán v jazyce WEB a je portovatelný na mnoho platforem včetně UNIXovych. Jedná se o dávkový sazecí systém, kde informace o sazbě je formulována v modifikovatelném programovacím jazyce, tzv. jazyce maker. Přednáška se zaměří na popis UNIXové instalace TeXu (prostřednictvím distribuce web2c) a základní principy TeXu. 1. Co to je TeX, 2. Historie, vznik, autoři 3. Formáty a styly, dilema LaTeX nebo plain 4. Instalace z WEBových zdrojů prostřednictvím web2c 5. Konfigurace 6. Podpora češtiny, encTeX 7. Spolupráce s PostScriptem, s Metapostem. 8. Diskuse
ID Software patří mezi prestižní společnosti píšící hry na PC. Její stálice na herním nebi byly také portovány na UNIXové platformy. Přednáška se zaměří na historii, instalaci, hru po síti Linux <-> Linux. 1. Co to je ID Software 2. Historie, vznik, autoři 3. 3D Wolf 4. DOOM 1/2 5. Hra po síti + nastavení 6. Quake 1/2 7. Hra po síti + nastavení 8. Descent 9. Diskuse
Firewall jako soubor opatření k zabezpečení sítě. Základní druhy firewallu - aplikační brány, packetové filtry. Topologie sítě s firewallem. Možnosti Linuxu ve firewallované síti. TIS Firewall toolkit. Packetový filtr pomocí ipfwadm. IP Chains - de luxe IP firewalling tool.
Emacs je jednou ze základních komponent GNU systému. Díky principům, na nichž je založen, se jedná o mimořádně přizpůsobitelný a rozšiřitelný program. Proto, ač byl původně vytvořen jako textový editor, je dnes použitelný a používaný jako uživatelské rozhraní k mnoha druhům práce s počítačem. Disponuje bohatou škálou funkcí dostupných ve standardní distribuci nebo v externích programových balících. Celkově je Emacs jasnou praktickou ukázkou úspěšnosti principů free softwaru. 0. Co je Emacs. 1. Emacs pro vývojáře. 2. Emacs pro (La)TeXisty. 3. Emacs a výměna zpráv na Internetu.
Sendmail zůstává nejrozšířenějším programem pro dopravu pošty (MTA) pro OS UNIX a to i přesto, že se objevila celá řada jeho náhrad, které slibují lepší modularitu, nižší zatížení počítače a lepší bezpečnost. Sendmail však podporuje většinu nových protokolů a vlastností a od uvedení verze 8.8.5 začátkem roku 1997 nebyly odhaleny žádné vážné bezpečnostní díry. Sendmail používá značně složitý konfigurační soubor, existují však prostředky pro ulehčení konfigurace. V poslední době je velmi důležitou vlastností ochrana proti spamu. 1. Funkce programů pro dopravu pošty 2. Okolnosti vzniku programu sendmail 3. Původní standardy a novější protokoly ESMTP, MIME a jejich rozšíření 4. Základy konfigurace 5. IDA sendmail 6. Konfigurace sendmailu verze 8. 7. Ochrana proti spamu 8. Porovnání s ostatními MTA
Fvwm2 a vůbec jakýkoliv window manažer nám umožňuje pohodlně ovládat programy v prostředí X-windows. Přednáška se zaměří na konfiguraci a používání Fvwm2 v praxi z uživatelského hlediska. 1. K čemu je window manager 2. Stručný přehled window managerů 3. Představení Fvwm95 a Fvwm2 4. Konfigurace Fvwm2 5. Vektorová grafika v Fvwm2 6. Definice menu 7. Doplňkové programy 8. Výběr vhodných aplikací 9. Diskuse
Pracujete v C, C++ nebo Javě na velkých projektech? Pokusím se Vás přesvědčit, že Python Vám přinese výsledky rychleji a spolehlivěji. Používáte nyní nějaký skriptový jazyk? Určitě budete chtít vědět, jak propracovaně a jednoduše programovací jazyk Python reší interaktivitu, objektovou orientaci, rozšiřitelnost, přenositelnost. Cokoliv co programujete nyní může Python vylepšit. Bojíte se programovat, domníváte se, že je to jen pro programátory? Python Vás zbaví strachu a i když se neživíte programováním, může se pro Vás stát Python dobrým pomocníkem. 1. Co to je Python, z čeho se skládá, ... 2. Srovnání s jinými programovacími jazyky aneb proč zrovna Python, když ... - kompilátory - skriptové jazyky 3. Standardní knihovny, projekty 4. Python jako univerzální objektové API ? 5. Současnost, budoucnost 6. Zdroje 7. Python v komerčním prostředí
Základní informace o tom, co vlastně dělá jádro Linuxu, stručný přehled struktury systému a systémových volání. 1. Struktura UNIX-like jádra z pohledu historie a současnosti -- monolitické a pseudo-modulární architektury. Srovnání se strukturou jiných OS. Linux nad mikrokernely -- MKLinux (OSF/Mach), L4, T4. 2. Historické mezníky ve vývoji jádra (více architektur, SMP...) 3. Části jádra: scheduler, memory manager, drivery, filesystemy, cache, networking. 4. Podrobnější pohled na kernelové moduly, insmod, depmod, modprobe, kerneld, kmod. 5. Hardware z pohledu kernelu: sběrnice, fyzická paměť, procesory, interrupty. 6. Aplikace z pohledu kernelu: adresní prostory, procesy/thready [stavy procesů], handly, signálové kontexty, IPC handly. 7. Kernel z pohledu aplikací: systémová volání, emulace jiných OS, signály. 8. Důležité skupiny systémových volání: práce se soubory, sockety, signály, fork+exec.
Změna programu vyhrazena.