chown (bylo: Re: oracle a ocommon'. (Operation not permitted.))

Petr Novotny Petr.Novotny na antek.cz
Pondělí Duben 3 17:43:34 CEST 2000

Obavam se, ze rychle migrujeme off-topic.

On 3 Apr 00, at 17:36, Jan Serak wrote:

> Samozrejme.

Asi jste se setkaval pouze s proprietarnimi unixy z technickeho
muzea :-)

> Provedl jsem stejnou sekvenci prikazu na HP-UX 10.20 bez jedineho
> zavahani.

Opravuji puvodni tvrzeni: Na HP-UX to nejspis slo. Na jinych
systemech to nejde. (Nevim, jak jsou na tom SVR4-based
systemy. Treba o SCO jsem slysel protichudne informace. System
V je, co se tyce napadu na vlastnictvi, neprilis chytry. Na BSD to,
AFAIK, neslo nikdy. Ted se jeste zeptat, co si o tom mysli POSIX.
:-)

> Podle fyzickeho vlastnictvi souboru tezko.

Podle ceho tedy? chown meni vlastnika i se vsemi implikacemi -
jinak nema smysl. No ale pak muzu udelat soubor, ktery patri
nekomu, kdo o nem nevi, nemuze ho smazat a tak podobne.

Nemluve o tom, ze se pak snadno fixluji soubory jako /etc/passwd
ci ~/.forward - soubor patri spravnemu cloveku, ma spravna prava, a
stejne je to podvrh.

Radeji tuto cestu nenasledovat.

> Btw. v man install se pise:
>
> DESCRIPTION
>        install copies files while setting their permission  modes and,
>        if possible, their owner and group.
>
> Nemyslim, ze by tato formulace implikovala, ze uvedena vlastnost je
> poskytovana pouze rootovi.

Implikuje, ze autori meli vetsi rozhled nezli ja :-) a vedeli, ze chown
se povest muze a nemusi ("if possible").

Mne by vubec nenapadlo chown provadet. Bud bych rikal
"instalovat musi root", nebo bych rikal "instalovat musi oracle",
nebo bych mel instalator suid oracle.

Petr Novotny, ANTEK CS
Petr.Novotny na antek.cz
http://www.antek.cz