Transakce - kdo poradi

Honza Pazdziora adelton na informatics.muni.cz
Středa Březen 26 14:56:11 CET 2003

On Wed, Mar 26, 2003 at 02:19:12PM +0100, Jan Bares wrote:

> potreboval bych poradit kde bych nasel odpoved na otazky ohledne transakci a
> vubec atomicity SQL dotazu. Muzete me odkazat na nejaky dobry zdroj
> informaci?

Silberschatz, A. et. al, Database System Concepts, McGraw-Hill, 1999.
	ISBN 0-07-031086-6.
Dokumentace k Oraclu, odkaz z http://technet.oracle.com/
Dokumentace k PostgreSQL, odkaz z http://www.postgresql.org/

> Dotazy typu:
> Je SQL query provedeno atomicky, t.j nemuze se stat, ze je databaze zmenena
> behem jeho provadeni?

Ano, vetsina rozumnych databazovych systemu zajistuje atomicnost,
takze vysledkem dotazu je konzistentni pohled na stav databaze. Budto
v okamziku spusteni toho daneho SQL, nebo v okamziku zacatku
transakce, podle urovne izolace transakce (isolation level).

> Muzu nejak zajistit aby mi dva SQL Select dotazy provedene za sebou vratily
> stejny vysledek? T.j. aby mi nekdo mezi dotazy databazi nezmodifikoval?
> Funguji i na tohle transakce?

Ano, urovne izolace serializable. Tedy samozrejme, pokud v tom dotazu
nepouzijete cteni sekvence nebo now/sysdate nebo nejake funkce, ktera
nevraci deterministicky vysledek.

> Pokud jsem uvnitr transakce a provedu select, uvidim svoje modifikovana
> data?

Ano, vidite okolni svet plus svoje zmeny.

      ... all of these signs saying sorry but we're closed ...