diplomka v latexu nebo docbooku?

Jirka Kosek jirka na kosek.cz
Úterý Květen 7 10:29:35 CEST 2002

konf na volny.cz wrote:

> Neda mi to, abych se take nepripojil do debaty. Kdyz byl tento dotaz
> polozen, cekal jsem, jestli se najde odvazlivec, ktery  v diskusi o
> DocBooku pokusi prosadit LaTeX. Nestalo se. Vzhledem k osobam, ktere
> odpovidali se ani nedivim (nic proti nim - reaguji pouze na jejich
> odborne znalosti).

Nic proti LaTeXu/TeXu nemám, ale osobně ho vidím o úroveň níž než
DocBook. Je to výborný program na dávkovou sazbu, ale pokud chcete s
dokumenty dělat i něco jiného než je jen vytisknout, není to podle mne
ten nejlepší formát (pro diplomku to ovšem nevadí, protože se většinou
stejně jen vytiskne, obhájí a zapomene). Konverze LaTeXu do dalších
formátů (např. HTML) není dostatečně robustní (zkuste v dokumentu použít
vlastní makra). Díky tomu, že v LaTeXu se dokument značkuje logicky
(\chapter, \figure, ...) je to na první pohled hodně podobné DocBooku,
ale věřte, že to nejde pořádně zpracovat ničím jiným než LaTeXem.

Nechci tady zabíhat do detailů TeXu, ale někeré jeho vlastnosti jsou
dnes na obtíž -- nepodporuje Unicode, sázecí jádro dost těsně
integrováno s makroprocesorem a některé věci nefungují dost robustně
(např. nutnost používat v některých případech \protect), nelze ručně
vypínat/zapínat ligatury ve fontech, ...

> Zaver: Pro uplneho zacatecnika bych doporucil LaTeX. Myslim si, ze je
> snadneji naucitelny a pokud budete odevzdavat diplomku letos, tak to
> mate za par. Jeste pisete, ze tam bude mnozstvi vzorcu -> LaTeX.

I do DocBooku lze vkládat vzorce buď v MathML (to je čistší) nebo v TeXu
(to je jednodušší). Pokud pak finální sazbu děláte TeXem (JadeTeX pro
DSSSL nebo PassiveTeX pro FO) vzorečky se vysází. XSL styly umí všechny
vzorečky z dokumentu vytáhnout udělat z nich zdroják pro TeX, kde je na
každé stránce jeden vzorec. Dokument přeložíte TeXem, pustíte na něj
dvi2bitmap a máte pro každý vzorec obrázek, který se použije v HTML
verzi. Není to tak elegantní jako MathML, ale to stejně zatím moc
prohlížečů nepodporuje.

> Pokud ovsem mate jeste dost casu na nauceni DocBooku (z cehoz plyne
> minimalne XML a DSSSL), tak se vam to v budoucnu bude urcite hodit
> vic nez LaTeX.

Tak, tak.