Ceska terminologie

Jirka Kosek jirka na kosek.cz
Úterý Duben 1 15:38:24 CEST 2003

Vit Koksa wrote:

> moc se to sem nehodi, ale nenasel jsem na linux.cz vhodnejsi
> diskuzni skupinu:

To sem opravdu nepatří. Na pandora.cz je diskusní skupina "cesky",
určená právě k účelu české IT terminologie.

> Zajimalo by me, jestli existuje nejaky slovnicek s ceskymi
> ekvivalenty pojmu z oblasti technologii opirajicich se o XML.

O tom nevím.

> A zrovna bych si zde dovolil uvest jedno ruznymi autory pouzivane slovni
> spojeni, ktere podle meho ne uplne nejlepe vystihuje anglicky original:
> "spravne strukturovany".

Tak to máte štěstí, tento překlad jsem první vymyslel já (alespoň si to
myslím :-) někdy v roce 1999.

> Do anglictiny bych toto nejspis prelozil
> jako "correctly structured". Original ale pritom zni "well-formed".

A proč byste to překládal do angličtiny, když v ní je znění termínu
jasné?

> Nejprihodnejsi cesky vyraz pro tento pojem je myslim "dobre utvoreny",
> prip. "spravne utvoreny". Rozdil vyznamu slov "utvoreny" a "strukturovany"
> je zrejmy, druhe slovo je v jistem aspektu konkretnejsi a nevystihuje
> presne vyznam slova prvniho. Pritom preklad slova "form" je mj. "utvorit",
> ne vsak "strukturovat".

Rozhodně nepovažuji "správně strukturovaný" za kdovíjak dobrý překlad.
Dlouho jsem o tom přemýšlel, dokonce jsem se to snažil s pár lidmi
konzultovat, ale bez výsledku. Z několika kandidátu (mezi kandidáty bylo
i vámi doporučené řešení) mi připadal jako nejméně špatný. Osobně se mi
slovo utvořit nelíbí, a navíc podle mne tento význam neodpovídá
zamýšlenému významu v angličtině. Spíše jde o význam forma nebo podoba.
A uznejte, že správně/dobře (z)formovaný dokument také nezní dvakrát
dobře. Slovo strukturovaný dává pojmu trošku silnější význam, a alespoň
to zdůrazní, že dokument musí držet nějakou strukturu, že není možné
křížit elementy apod.

V případné další diskusi prosím pokračujte na můj soukromý e-mail nebo
na cesky na pandora.cz, s DocBookem to nemá nic společného.