DocBook > InDesign

ca021748 na tiscali.cz ca021748 na tiscali.cz
Úterý Říjen 5 22:09:56 CEST 2004

Zdravim,

zkusil jsem prevest do DocBooku jednu postarsi kroniku a ted koketuji s
myslenkou vyuzit spickove typograficke vlastnosti InDesignu (ID) pro
kvalitni .pdf vystup. Postupne jsem zavrhl nekolik cest, jsem na stope te
asi nejslibnejsi, ale rad bych se zeptal, jestli jiz neexistuje neco
lepsiho/jednodussiho:

1) DocBook .xml>uziv. xslt sablona>InDesign Tagged Text>ID - pomoci
uzivatelske sablony se .xml soubor zkonvertuje do formatu, ktery lze primo
naimportovat do ID s moznosti nadefinovani vsech vychytavek, ktere ID nabizi
(odstavcove a znakove styly, hyperlinky, odkazy do rejstriku, ...).
Plusy: prima cesta s moznosti snadneho importu do ID. Pro upravu dokumentu
si staci v ID pohrat se styly.
Minusy: obtizne (cislovane seznamy), neli nemozne (tak se mi alespon jevi
zpracovani tabulek) vytvoreni uziv. sablony, nutny upgrade pri upravach
DTD

2)DocBook .xml>std. sablona pro html vystup>.html>ID
Tuto relativne primou cestu nelze vyuzit pro nemoznost nacist do ID html
soubor!

3)DocBook .xml>std. sablona pro html vystup>.html[>zmena tagu <a id=...
na
<a name=... ]>MS Word [>makro pro vycuc hyperlinku pro jejich mozne
zpracovani v ID]>.doc>ID[>script pro vytvoreni hyperlinku]
Toto je zatim nejslibnejsi postup. Z .xml se vytvori .html soubor, ktery
se
nacte do Wordu a preulozi jako .doc/.rtf. Takovy soubor jiz lze do ID
nacist. Je tu ale drobna komplikace, protoze:
a) pouzivame-li krizove odkazy ci hyperlinky, Word neumi zpracovat
standardne generovany tag <a id...> pro cil odkazu v dokumentu (zalozku),
takze je nutne jej v .html souboru pred nactenim nahradit za <a name...>.
lze ovsem celkem snadno napr. ve WordPadu (Find & Replace).
b) ID neumi zpracovat hyperlinky z .doc/.rtf souboru. Na to jsem si
zpracoval makro, ktere dokaze vysat hyperlinky a umistit je do dokumentu
takove podobe, ze je po nacteni do ID bude mozne zpracovat scriptem, ktery
nich vytvori standardni hyperlinky. Stejny postup by sel zcela jiste i s
rejstrikem. Tento postup ma jen jednu vadu a to tu, ze funguje u mene
obsahlych dokumentu s malym poctem hyperlinku. V opacnem pripade ID zamrza.
Testoval jsem to vsak na html dokumentu, ktery mel vygenerovany obsah i
podobsahy u kapitol, coz neni pro ID nutne, ten si je umi vygenerovat sam
(vcetne cisel stranek), cimz by se pocet hyperlinku rapidne zredukoval.

Plusy: neni nutna uziv. sablona (neni nutny jeji upgrade pri dalsim vyvoji
DB)
Minusy: viz vyse

4) ...misto pro Vase namety

Na zaver male doplneni. Mozna je to ma uchylka, ale z ukazek .pdf vystupu
nastroju FOP i XEP jsem nebyl prilis nadsen. Reky v textu, opticky
nevyrovnana sazba... S tim se v ID clovek nesetka, navic zde lze vyuzit
dalsi typograficke vychytavky (slitky apod.). Ale samozrejme i ID neni
dokonaly. V soucasne verzi neumi napr. poznamky pod carou, coz znemoznuje
nejaky jednoduchy a primy import komplexniho DocBook dokumentu (podle neof.
informaci budou k dispozici snad v pristi verzi). Mno, FO konvertor
postaveny na vlastnostech ID by nebyl spatny.
Ale stejne si nedokazi predstavit "dokonaly" vystup bez zasahu lidske
ruky...

Honza

Víte o tom, že se často vyplatí volat na mobil z pevné linky místo z mobilu?

A to přes TISCALI. Více na http://volani.tiscali.cz