DocBook pro publikovani na webu

Tichy Jan konference na jantichy.cz
Čtvrtek Leden 6 14:45:13 CET 2005

> Nejsem si tedy jisty, pokud se bude obtekani odehravat pres CSS, jestli
> bude zachovano i v .pdf a .rtf dokumentu.
> To je prave to, ze pro me jsou ty hranice "co je DocBook a co uz ne" tezko
> predstavitelne.

Mate v tom zrejme trosku nejasno. Takze jenom strucne a v kostce:

DocBook ve sve podstate neni nic jineho, nez znackovaci jazyk,
tedy pouze formalni zpusob, jak ruznym castem textu prirazovat
ruzny VYZNAM. Neboli pomoci DocBooku urcim, ze tohle je odstavec,
tohle je kapitola, tohle je poznamka na okraj, tamto je varovani.
To je, co se DocBooku jako takoveho tyka, vsechno. Nic vic a
nic min.

Navazujicim poblemem pak je dalsi zpracovani takto semanticky
vyznaceneho textu. K tomuto ucelu existuji ruzne dalsi navazujici
nastroje a technologie. To uz ale neni DocBook jako takovy,
to uz jsou jen navazujici utility.

Takze pro vystup do nektereho formatu (HTML, PDF, RTF, ...) jsou
k dispozici ruzne sablony, DSSSL, XSL resp. XSL/FO styly. Pomoci
nich se teprve urcuje, jak ma takovy semanticky vyznaceny text
vlastne vypadat. Takze pomoci takove sablony teprve treba urcim,
ze obrazky maji byt zprava obtekane textem apod.

Ted se zkusme vratit k Vasemu vyse quotovanemu dotazu ohledne
obtekani a CSS apod. Jak je uz asi zjevne, zminovane obtekani
nema nic spolecneho s DocBookem, ale az s formatem, do ktere
nektera utilita puvodni DocBookovy dokument pretransformuje.

Neboli pri prevodu do HTML se treba v prislusne sablone urci,
ze ve vyslednem HTML maji byt vsechny obrazky obtekany zprava.
Ale to uz je otazkou toho vysledneho HTML, nikoliv puvodniho
DocBooku (v tom se jen vyznacuje, ze tohle je obrazek). Neboli
pro kazdy format je nasledne nutne v prislusne sablone nastavit
toto obtekani zvlast.

Na druhou stranu, pro DocBook jiz existuji vcelku propracovane
standardni sablony pro prevod do vsech dulezitych formatu
(napr. HTML, PDF, RTF, TeX), ktere pro spoustu ucelu zcela staci,
pripadne se daji ku vyslednemu obrazu prizpusobovat jen drobnymi
upravami. Takze bych se toho zase az tolik neobaval.

Nevim, jestli jsem vam to jeste vic nezatemnil :). Nicmene
proste to hlavni, co jsem chtel rict, je, ze DOcBook slouzi
pro vyznaceni VYZNAMU casti dokumentu, nikoliv pro definici
VZHLEDU -- to se deje az navazujicimi prostredky.

Jan Tichy