Tvorba dokumentace k softwaru.

Jirka Kosek jirka na kosek.cz
Čtvrtek Leden 4 20:23:12 CET 2007

Martin Hanek - UNIDATAZ s.r.o. Znojmo wrote:

> Jaky system pouzivate? Jaky system pouzivaji vetsi projekty? Letmo jsem
> nahledl do OpenOfiice.org, kde pouzivaji nejake PO soubory. Netusim o co
> jde.

Jak již psal pan Tošenovský, nejjednodušší je tuhle činnost outsourcovat
u nějaké specializované firmy, která to zvládne technologicky a
jazykově. Pokud to chcete řešit vlastními silami, podíval bych se na
knihovnu GNU Gettext. Pro lokalizaci softwaru je to asi jedna z
nejlepších možností. Knihovna podporuje všechny myslitelné programovací
jazyky a existuje pro ní velké množství podpůrných nástrojů. PO soubory
jsou právě překladové soubory, se kterými Gettext pracuje. Pro pochopení
toho, jak Gettext funguje, si můžete přečíst můj článek
http://interval.cz/clanky/gnu-gettext-prvni-kroky/ Sice popisuje použití
s PHP, ale analogicky to funguje pro použití i s ostatními
programovacími jazyky.

Gettext lze využít i pro překlad dokumentace v DocBooku. Pomocí utilitky
xml2po lze DocBookový dokument nasekat na menší části a převést na PO
soubor. Ten se pak překládá a může sdílet překladovou paměť s termíny
používanými v aplikaci, čímž zajistíte konzistenci překladu. Po
přeložení všech fragmentů textu pak umí xml2po vygenerovat zpět DocBook
v jazyce překladu.

                   Nejbližší termíny školení:
** XML pro vývojáře 19.-22.3.2007 ** XML schémata 16.-18.4.2007 **
        ** XSL-FO 15.-16.5.2007 ** DocBook 26.-28.6.2007 **
  http://xmlguru.cz    Blog mostly about XML for English readers