Linux a novy disk...

Vladimir Tichy tichy na linux.prumstce.hiedu.cz
Úterý Prosinec 3 10:58:35 CET 1996

On 2 Dec 1996, Pavel Hroza wrote:

> Hi all!
>
> Mam takovy problem, chystam se koupit novy harddisk, ale muj pocitac je
> trosku starsiho data, takze potrebuju poradit...
>
> Pocitac ma Award BIOS, ktery umi 2 disky a neumi LBA, je v nem 170 MB
> Conner, IDE 2xsp. CD ROM, prijde tam novy radic, ktery bude umet EIDE a 4
> disky, ale deska i BIOS zustanou puvodni. Chci pripojit jako prvni dva disky
> ten novy (bude to WD 1.6GB) a tu 170, jako secondary to CD.

- tomu nerozumim zcela presne. Ve svem prispevku budu vychazet z toho, ze
mate jeden disk 170MB, CD a jeden ci dva disky >=500MB (to, ze je to v
danem pripade 1.6GB neni podstatne).

> Protoze tam krome Linuxu budu provozovat i Win 95 (co se da delat...), budu
> nejspis muset provozovat neco na zpusob Disk Manageru Ontrack, nebo co ja
> vim...( mozna u toho disku bude nejaky prilozen, jinak mam z www.wdc.com
> stazeny nejaky EZDrive). Takze bych se chtel zeptat, na co si pri instalaci
> Linuxu (ale i 95, jestli to neni moc OFFT) mam dat pozor, aby to fungovalo
> vsechno tak jak ma, jak ta 1.6, tak ta 170, tak i to CD...

Dobry den,

     sam jsem jednou resil obdobny problem. Tady je totiz problem v tom,
ze BIOS neumi obslouzit disk vetsi nez cca 500 MB. To vam ovsem vadi pouze
v DOSu a podobnych primitivnich systemech, ktere svoje diskove sluzby
provadeji pres BIOS. Windows 95 (a o Linuxu nemluvim) pristupuji k disku
primo (ani jinak nemuzou - BIOS je psan pro real mode procesoru).  Problem
je pouze v tom, ze vy do tech systemu potrebujete nabootovat a bootovat
musite prostredky BIOSu (asi by to slo obejit tim, ze budete ten Linux
spoustet pres bootkernel disketu, ale nepredpokladam, ze to prijmete, jako
reseni).  Pokud treba vas prvni disk je <=500 MB a mate na nem W'95 nebo
Linux, muzete mit ostatni tri disky jakekoliv a jak W'95 tak Linux s nimi
bude umet pracovat, aniz by je bylo nutne nastavovat v setupu (muzete si
overit).

Pokud chcete mit na stroji, ktery uvadite, oba systemy, mohu doporucit
napriklad toto reseni, osobne jsem tento zpusob i odzkousel:
 - primary master <=500MB (pouzijete treba tech vasich 170), nastaveny v
setupu.  Rozdelite ho na dve ci vice partitions (asi jen dve, i tak tam
bude trosku problem s mistem). Na jedne z nich bude kompletni instalace
W'95, na druhe bude root filesystem Linuxu + ty nejzakladnejsi adresare a
soubory.  Zbyle disky si rozdelte jak chcete, neni potreba je nastavovat v
setupu.  Co je Linuxove, to si muzete primountovat, co bude patrit W'95,
to by se vam rovnou melo objevit jako dalsi drive. Takto reseny problem je
asi reseny nejkorektneji. Linux muzete spoustet libovolnym zpusobem (lilo,
loadlin). Ma to jen dva problemy: pokud pri startu '95 zvolite boot do
DOSu, neuvidite zadny disk, krome toho prvniho. Druha vec je priprava
takoveho systemu. Ja kdyz jsem to delal, tak jsem si ty disky predem
rozdelil na partitions a naformatoval na stroji, ktery LBA umel a vse se
mi podarilo rozbehnout bez problemu. Pokud tuhle moznost mit nebudete,
pak bude mozna problem naformatovat ty W'95 partitions. Nejsem si jist,
jestli lze disk formatovat ze spustenych W'95 a z DOSu to v danem
pripade nepujde urcite (viz omezeni BIOSu). Nemel by byt problem vsechny
partitiony naformatovat z Linuxu.

- dalsi reseni by mohlo byt toto: primary master 170 MB, nastaveny v
setupu. Ostatni disky v setupu vypnuty (presneji receno: muzete je tam
nastavit, ale stejne to bude k nicemu). na tom 170MB kompletni instalace
W'95, ostatni disky rozdeleny jakkoliv. Linux je na jakekoliv partition a
spousti se pres loadlin, jako parametr mu date partition, kde mate root
filesystem linuxu (pres lilo se mi to nepodarilo, opet tusim proc).  Pokud
byste mel jeste jeden disk <=500MB , muzete umistit root filesystem Linuxu
na tento disk a disk nastavit v setupu. Pak by mel jit ten linux
nabootovat i pres lilo, pokud lilo bude instalovano na tom disku, co bude
primary master. V praxi jsem to ale nezkousel.

- k dalsim dotazum: CD uz vubec neni problem, staci ho mit spravne
nainstalovane (tady je to stejne, at mate board jakykoliv) a co se tyce
programu, jako EZ-drive, tak nebudou v tomto pripade zapotrebi.

- ochotne odpovim i na jakekoliv dalsi upresnujici dotazy.

                             Vladimir Tichy