Nazor

Michal Ludvig mic na cybeteria.cz
Čtvrtek Prosinec 5 14:05:48 CET 1996

Aneb proc mam dojem, ze RedHat je dilo Microsoftu.

Zdravim.
Obavam se ze nekoho timto popudim dopisem, ale doufam, ze me nenechate
neodhlasit. Neni tady nejaky problem, ktery bych na jehoz reseni bych
potreboval pomoc, ale spis co se mi stalo.

V konferenci (nejen) jsem v posledni dobe slysel spoustu chvaly na
RedHat 4.0, tak jsem se rozhodl, ze to taky zkusim, a zmodernizuju svuj
Slackware 2.2, lety vyvoje predelany k nepoznani. Chtel jsem to
instalovat doma, jelikoz nema cenu predelavat firmni srever, kdyz chodi
dobre. Podival jsem se tedy do archivu na ftp a vybral soubory, ktere by
me mohly zajimat (vynechal jsem X-win a TeX). Vse jsem si nahral na
ZIP-drive ... byly to 2 disky. Doma jsem se tedy dal do prace a po chvili
instalovani doslo na kontrolu pritomnych packages. Jelikoz mi tam spousta
veci chybela, tak jsem asi 10 minut odklepaval Enter, jako ze vim, ze to
tam neni. Nepodarilo se mi prijit na zpusob, ja instalatora donutit k
pozreni druheho disku. No nakonec jsem to tedy nainstaloval, zbyle rpm
doinstaloval rucne a rozloucil jsem se s control panelem a dalsimi
utilitami pro spravu systemu, jelikoz nemam Xwin.
No nakonec se vse podarilo, system bezel, pravda mrzelo me, ze vsechno
musim delat rucne, ale ve slacku je to podobny.

Nekolik dni potom jsem ziskal CD s RedHatem 3.neco. Jelikoz jsem
potreboval dostat linux i na muj Notebook (dale nb), rekl jsem si, ze tam
dam tento RedHat. Ovsem chyba lavky. Muj nb nedisponuje CD mechanikou,
takze jsem jako server musel pouzit muj desktop.
Nejdrive jsem mel naivni plan, ze to pujde prez plip (paralelni port).
Ovladac jsem bohuzel nenasel nai na jedne ze 70 (asi) bootovacich imagi.
Rekl jsem si tedy, ze si prislusny ovladac vyobim jako modul a na disketu
prihraju. Jelikoz to pro instalovani pouzivalo kernel 1.2.13 tak jsem si
ho opatril, plip nechal zkompilovat jako modul nabootoval, a pri pokusu o
insmod mi to reklo, ze bohuzel tabulka symbolu pro modul a tabulka
symbolu beziciho jadra si neodpovidaji. No neco podobneho jsem i cekal, i
kdyz jsem v to nedoufal. Tento pokus s plipem tedy nevysel. Bez valnych
nadeji jsem zkompiloval cele jadro, ale podle mych ocekavani nedokazalo
vyrobit dva ramdisky. Dalsi pokus tedy byl ZIP. v jadre 1.2.13 jeho
podpora jeste neni, ale je v kernelu z RedHata 4.0. Instalacky jsou
bohuzel vse, co mi zustalo od instalace, takze jsem nejdrive hodinu
nahraval instalacni rpms z CD na ZIP aby potom po par minutach instalator
ctyrky beze slova skoncil (nejspis se mu nelibilo, ze rpms jsou z trojky
... ani se mu nedivim). Ja jsem se vsak nevzdaval nadeji, a nabootoval
systemek zalozeny na slacku ale s novejsim jadrem z diskety. Tam jsem
spustil plip, pripojil prez NFS k desktopu a patricne instalacni soubory
pretahnul na notebookuv disk. Rikal jsem si, ze to neni idealni reseni,
nebot mi tam zbyla je pulka mista, ale pozdeji se ukazalo, ze jsem si
tento krok mohl zcela odpustit. Instalator totiz odmitl instalovat na
stejny disk, ze ktereho by mel cist rpms. Jelikoz notebook ma maly disk
(244MB) nechtel jsem ho jeste pulit. Nakonec to dopadlo tak, ze jsem si
vzal slackware, vyrobil standardni jadro s podporou plip a NFS,
nabootoval, z prikazove radky [ktera se objevi jeste pred spustenim
instalace (nastesti !!!)] jsem nakoniguroval plip a pripojil NFS disk a
zacal instalovat. Nesetkal jsem se zadnymi problemy a Notebook vesele
bezi pod slackwarem.

Z toho vseho jsem mel podobny pocit, jako pri instalovani produktu pana
Gatese. Kdyz je vsechno tak, jak si to predstavuje autor, tak to jde.
Jakmile vsak chcete neco nestandardniho, tak mate smulu. Ten RH mi
nepripada moc linuxove: Musite pouzit to jadro, ktere vam dodaji a basta.
Mozna to plyne z me neznalosti, ale neprisel jsem na zpusob, jak
pouzit vlastni jadro. Myslim, ze takovato proprietalni reseni do linuxu
nepatri. Me nadeje nakonec nezklamal SlackWare, kteremu bych chtel timto
podekovat, ze se drzi standardu...

Je mi naprosto jasne, ze se na mou hlavu snese vlna kritiky, ale takhle
to proste vidim ja.

Doufam, ze si nemyslite, ze nemam rad linux, to rozhodne neni pravda, ale
trochu me zklamal ten oslavovany RedHat.

Nashledanou

    / /\    / /\    | |  / ___\   Michal LUDVIG
  / /  \ \/ /  \ \  | |  |\___    -> mic na bigfoot.com
 /_/    \_\/    \_\ |_|  \____/   (mic na cybeteria.cz)