Problem se sitovanim

Leos Bitto bitto na chaos.kolej.mff.cuni.cz
Středa Prosinec 18 13:23:38 CET 1996

In article <199612172212.AA04682 na dec59.ruk.cuni.cz>, Marek Antos wrote:
>Vazeni kolegove,
>
>jak uz to byva, v nouzi nejvyssi se clovek obraci k manualu a kdyz i
>ten selze, zbyva jen konference :-)
>
>Pracujeme s kolegou na vytvoreni male firemni site -- puvodne jsme si
>ji prali od jeziska, ale nakonec jsme se do toho pustili sami. Jako
>server jsme zvolili, jak jinak, Linux. V zajmu pohodli jsme
>instalovali z CD, konkretne Sarah cili alias RedHat.
>
>Problem je nasledujici: lapidarne receno, nechodi nam sit. Tedy, sit
>nam chodi, libovolne dva pocitace se na sebe krasne dopingaji, s
> [...]

Prvni co me napada je jestli si Linux spravne nadetekoval sitovou kartu.
Podivejte se do souboru /var/log/messages na zaznam o poslednim bootovani
a hledejte radek s eth0. Treba u me to vypada takhle:

Dec 18 09:32:13 chaos kernel: ne.c:v1.10 9/23/94 Donald Becker ...
                                           (becker na cesdis.gsfc.nasa.gov)
Dec 18 09:32:13 chaos kernel: NE*000 ethercard probe at 0x280: ...
                                            00 00 e8 23 39 c3
Dec 18 09:32:13 chaos kernel: eth0: NE2000 found at 0x280, using IRQ 12.

Pokud tam nic takoveho nenajdete, je to problem. V tom pripade je potreba
vedet co mate za sitovou kartu a jak je nastavena (adresa+IRQ) a pak se
uvidi co se s tim da delat. Jsou moznosti:

a) karta je ve standartni distribuci podporovana, ale nenajde ji to diky
nestandartnimu nastaveni. Pak se tomu da odpomoci zadanim parametru jadra
"ether=IRQ,IOADDR,eth0". To se da napsat na spoustu mist. Pro zacatek bude
nejjednodusi to napsat rucne pri bootovani pres LILO. Tedy jakmile vam
nabehne prompt LILO: tak tam napiste jmeno jadra (zjistite stiskem tab) a
ten parametr. Napriklad:

LILO: <zmacknout tabulator>
linux  <- to je nazev jadra
LILO: linux ether=12,0x280,eth0

Pokud to pomuze (ve smyslu ze pri bootovani uvidite hlasku eth0: blablabla),
tak ten parametr muzet napsat do /etc/lilo.conf, radek:
append="ether=12,0x280,eth0" (se svymi hodnotami, samozrejme)
a pak date prikaz lilo, cimz se to zaktivuje a pri pristim bootovani se ta
karta uz bude hledat s timto nastavenim.

b) karta ve standartni distribuci podporovana neni, ale jinak podporovana
je. Pak si musite vzit zdrojaky jadra a zkompilovat to s podporou vasi karty.

c) karta ve standartni distribuci podporovana neni a jinak taky ne. To je
hloupe, ale budete muset bud najit nekde na Internetu neoficialni patche do
jadra aby to s ni chodilo, nebo ji vymenit za nejakou podporovanou.

Dalsi moznost je nespravne nastavene sitovani. Nastaveni karty zjistite
prikazem "ifconfig eth0". Melo by to vypadat nejak takhle:

eth0      Link encap:10Mbps Ethernet  HWaddr 00:00:E8:23:39:C3
          inet addr:193.84.90.58  Bcast:193.84.90.63  Mask:255.255.255.224
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:18651 errors:0 dropped:7 overruns:0
          TX packets:16732 errors:0 dropped:0 overruns:0
          Interrupt:12 Base address:0x280

a routovani overite prikazem route -n. U me to vypada takhle:

Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use
Iface
193.84.90.32    0.0.0.0         255.255.255.224 U     0      0       10 eth0
127.0.0.0       0.0.0.0         255.0.0.0       U     0      0        1 lo
0.0.0.0         193.84.90.33    0.0.0.0         UG    0      0       17 eth0

Protoze vy nejste pripojeni do Internetu (vidim z adresy 10.x.x.x) tak
pravdepodobne nebudete potrebovat posledni radek, coz je urceni kam se maji
posilat pakety na ktere se nevztahuje zadne z predchozich pravidel. U me to
znamena ze se poslou na gateway 193.84.90.33 a ta si s nimi uz poradi (posle
je do Internetu). Taky by bylo dobre mit nastaveny netmask stejne jako
vsechny ostatni pocitace v siti.

Doufam ze to pomuze. Pokud vam to spravne nadetekuuje sitovou kartu, ale sit
presto nechodi, poslete mi vystupy prikazu "ifconfig eth0" a "route -n" a
uvidime co se da delat.

                                                         Leos Bitto
                                                  <bitto na kolej.mff.cuni.cz>