HDD WD Caviar WDC AC2850F

Libor Chorzempa microel na ova.comp.cz
Čtvrtek Listopad 21 23:43:53 CET 1996

> Tak jeste jednou.
> U zarizeni, u kterych se pocita s opravavami poruch behem jejich
> zivotnosti, a ktera tedy maji MTBF << Service life, ma hodnota MTBF
> svuj realny vyznam stredni doby mezi poruchami. U zarizeni charakeru
> HDD se s opravami poruch aspon podle meho nazoru nepocita. U nich ma
> vyznam spise prevracena hodnota MTBF, ktera rika, s jakou pravdepodobnosti
> dojde k poruse. Podil citovanych hodnot je pak pravdepodobnost, ze
> u zarizeni dojde k poruse drriive, nez skonci jeho zivotnost.
>   Opakovani pro mene chapave, s konkretnimi cisly: Zivotnost je 5 let,
> [...]

No, to zni rozumne, nicmene potom je v tom stejne svindl.
Pokud disky pracuji bez zavady prumerne 5 let, ale u kazdeho
sedmeho dojde k zavade drive, pak by byl spravny udaj Service life
treba 4 roky.
Nelze prece tvrdit, ze vyrobek vydrzi prumerne 5 let, ovsem kazdy
sedmy kus mene. Pokud je 5 let prumer, tak nemohou byt dalsi vyjimky.
Mozna to bude trochu jinak:

5 let je doba, za kterou disk odejde starim (loziska, opotrebovani soucasti).

Vyraz "MTBF (power-on hours)" by mohl znamenat, ze disk by mel
vydrzet skutecne 35 let, ovsem pouze pod napetim, ve sleep rezimu.

No, myslim, ze je to spis zalezitost marketingu. Vzdycky se najde nejaky
zpusob, jak vypocitat ohromne cislo.

Az ted jsem si vsiml, ze o tom kecame v konferenci o Linuxu :)
MICROEL, Kvetinova 883
735 14 Orlova 4, Czech Republic
Tel./fax: +42 (0)69 651 24 17