csTeX na Linuxu

Petr Olsak olsak na math.feld.cvut.cz
Pátek Listopad 29 10:26:24 CET 1996

Vazeni pratele TeXu a Linuxu,

nahledl jsem nedavno do newsu do konference o Linuxu a shledal, ze tam
lide maji potize s csTeXem. S tim je potreba neco delat, a proto hledam
pomocniky, kteri by mi nabidli pomoc pri vytvoreni nejake podpory pro
Linux.

Linux je mezi ostatnimi UNIX-like systemy specificky podle meho nazoru
z techto duvodu:

1. V ruznych distribucich existuji "jiz hotove" baliky TeXu. Ovsem bez
   csTeXu.
2. Kompilace web2c TeXu od Berryho se na Linuxu nepovede kazdemu. Proto
   vetsina lidi sahne po binarkach z "jiz hotovych" baliku.
3. Distribucni baliky jsou pomerne uzivatelsky propracovane a uzivatele
   cekaji neco podobneho i od pocesteni TeXu.
4. Linux je pomerne rozsiren zvlaste mezi studenty, kteri napriklad na
   kolejich trapi timto operacnim systemem sve kalkulatory.
5. Verze distribuci a jader Linuxu se na muj vkus v case dynamicky a
   velmi rychle meni.

Z uvedenych duvodu je patrne, ze je velmi potreba neco pro Linux udelat i
v csTeXu. Prvni krok by mohl byt pomerne nenarocny:

KROK 1: Do adresare csTeXu pro UNIX zaradit README.linux, ve kterem
majitel Linuxu popise podrobne co je treba udelat pro uspesnou instalaci
TeXu a jeho pocesteni. K tomu staci, aby nekdo takovy soubor vytvoril.
Podminky na autora nejsou narocne: (1) autor dokaze zformulovat
ceskou vetu a (2) anabazi pocesteni TeXu v Linuxu absolvoval.
Udela to nekdo?

Tento README.linux by mel obsahovat presne formulovane vychozi podminky
instalace. Napriklad, ze je pouzit Linux z distribuce CervenyKlobouk
verze x.y a z nej je instalovan teTeX verze baliku y.z.

KROK 2. Prizpusobit nektere baliky specifikam Linuxu nebo je tam pridat.

Ja sam bych sice mohl v teto veci neco podniknout, ale nechci kvuli tomu
venovat Linuxu prilis mnoho casu. Mame zde sice na katedre nejaky Linux
(verze vzhledem k vlastnosti 5 asi starodavna), ale pouzivame jej jenom
jako jakysi folklor a nikoli nastroj pro praci.

Podle letmeho pohledu na konferenci linux na muni.cz mam dojem, ze
momentalne je v mode CervenyKlobouk. Nemam potrebu jej ovsem instalovat.
Nicmene problem je, ze bez teto varinaty distribuce nejsem schopen
prokouknout ani obsah instalacniho souboru tetex-0.3.4-3.i386.rpm, ktery
je zrejme se jmenovanou distribuci dodavan. Kdybych vedel, co v tom
baliku je, byl bych zase trochu chytrejsi, ovsem program rpm se mi
nepodarilo do 10 minut zprovoznit (na SUNu) a tim skoncila lhuta pro nej
vymezena a dale se s nim nechci zabyvat.

Idealni by bylo, kdybych se mohl s nekym domluvit, kdo je z Prahy a nabidl
by mi puldenni navstevu v me pracovne, pri ktere by mi nahradil verzi
Linuxu, ktery nepouzivam, za CervenyKlobouk, ktery taky nebudu pouzivat.
Nicmene zjistim pomoci nove verze aspon problematiku TeXu a csTeXu, ktera
zamestava nyni uzivatele Linuxu. Vysledek teto prace by se odrazil v
nejake dalsi podpore Linuxu v csTeXu.

KROK 3. Doresit problematiku pohybu verzi LaTeXu. Zde se klube mozna
reseni, protoze se nabidl pan Snajdr, ze by se LaTeXem mohl pro csTeX
zabyvat. Momentalne je jeho podpora k mani na
http://home.zcu.cz/~snajdr5, ovsem balik bude zrejme jeste prizpusoben po
vymene nazoru mezi panem Snajdrem a panem Wagnerem, ktery zatim delal
csLaTeX pro OS2 a DOS.

KROK 4. Problematiku prudkeho pohybu verzi distribuci Linuxu, ktere jsou
"momentalne v mode", asi nelze uspokojive vyresit.

Pokud by se nekdo nabidl se mnou na dile spolupracovat, napiste mi prosim
na mou adresu olsak na math.feld.cvut.cz. Momentalne jsem dokoncil svou
knihu "TeXbook naruby" (delam posledni korektury) a budu mit tedy na
podporu csTeXu vice casu. Pritom se domnivam, ze nejvice nyni "hori"
podpora Linuxu.

Momentalne si uvedomuji jeste celou radu dalsich otazek, ktere ovsem uz
maji podrobnejsi technicky charakter a ktere bych probral s clovekem,
ktery se nabidne, ze bude se mnou na "csTeXu pro Linux" spolupracovat.

Dekuji

Petr Olsak