RAID, was Re: LINUX a Win95 - dotaz zacatecnika

Jakub Jelinek jj na sunsite.ms.mff.cuni.cz
Čtvrtek Říjen 3 15:39:17 CEST 1996

> bol by niekto ochotny povedat nieco o RAID + Linux (SPARCLinux),
> pripadne nejake
> URL?
V kernelu jsou defaultne pouze linear a stripped (raid0). linear je pouha
konkatenace disku, tedy na offset 0 druheho disku se chodi pres offset
sizeof prvni disk. Stripped pro nejakou velikost bloku (vetsinou 8, 16, 32,
64k) znamena, ze prvni blok je na prvnim disku, druhy na druhem, treti na
tretim, ... az do posledniho disku, dalsi blok je opet na prvnim, atd. To ma
vyhodu tu, ze jestlize jsou jednotlive disky na samostatnych zarizenich s
moznosti paralelni cinnosti (nejlepe treba na 2 ruznych SCSI radicich), pak
jsou vsechny operace s delsimi bloky dat o tento paralelismus rychlejsi.
Pro uziti staci zakompilovat md driver do jadra, programem mdcreate si
jednou provzdy vytvorit soubor /etc/mdtab (ktery rika, ktery device /dev/mdX
se sklada z kterych disku, v jakem modu a s jakymi parametry). No, a pak si
nekde v /etc/rc.d/rc.sysinit po namountovani rootu a pred checkovanim disku
zavola clovek /sbin/mdadd -ar, a je to.
Programky na to jsou (pro SparcLinux) k dispozici v
/OS/Linux/Sparc/local/RPMS/md* (resp. SRPMS/md*) tady na sunsitu.
RedHati slibili, ze v pristi verzi bude md rpmko defaultne a zmeny jak v
sysinitu, tak vytvoreni devicu tam take bude. Do te doby si clovek musi ten
rc.sysinit (nebo rc.neco) oeditovat sam a vytvorit patricne devicy...
Jinak, md device chodi jako vino (ostatne na ftp.cvut.cz blahe pameti byly
vsechny disky spojeny do /dev/md0, ted nez jsem znovu pripojil 32G pole opet
k sunsitu manazoval linux/i586 8 disku /dev/md1 a dalsi dva v /dev/md0 a s
tim problemy nikdy nebyly).
Sveho casu tam bylo i raid1 a vyssi (kdyz to jeste byval jen patch a nebylo
to v mainstream kernelu), ale to uz nechodilo tak bezproblemove...

	Jakub

| Jakub Jelinek                              http://sunsite.mff.cuni.cz/~jj |
| Administrator of SunSITE Czech Republic            jj na sunsite.mff.cuni.cz |
| Na Orechovce 7, 162 00 Praha 6, Czech Republic          jj na gnu.ai.mit.edu |
| School & Office: MFF UK, Praha                      Phone: +42 2 21914213 |
| Projects: GNU Midnight Commander        http://stekt.oulu.fi/~jtklehto/mc |
|           SparcLinux               http://www.geog.ubc.ca/sparclinux.html |
|           ALLA                            http://sunsite.mff.cuni.cz/alla |