instalace RH na NTB

Pavel JANIK ml. weed na math.muni.cz
Čtvrtek Říjen 24 13:05:04 CEST 1996

Vazeni kolegove,

rozhodl jsem se Vam napsat o 'sve' instalaci Redhat 4.0 .

Instaloval jsem RH 4.0 na notebook AcerNote 350 EC, 8 MB RAM, 516 HD.
Nastesti se mi podarilo sehnat PCMCIA eth. karta coz, jak jsem pozdeji
zjistil, velmi zprijemnilo instalaci.

Nedovedete si predstavit moje pocity, kdyz instalacni program spravne
detekoval PC kartu na prvni pokus bez jakehokoliv dalsiho zadavani parametru
(PC karta byla prehistorricka NE2000 kompatibilni).

Protoze jsem mel distribuci RH 4.0 na pocitaci, ktery byl hned vedle meho
notebooku, myslel jsem si, ze instalace potrva tak mozna 1 hodinu (nekde v
RH Users Guide jsem cetl neco o 15 minutach :-))) . Ale chyba lavky. Mozna
take proto, ze jsem nechal instalovat kompletni RH 4.0, mozna take proto, ze
pocitace byly moc vzdalene (asi 1.5m eth :-))))) - instalace (ted myslim
pouze nahrani vsech rpm z ftp serveru na notebook) trvala cele 4 hodiny.
Ale myslim, ze to bylo zpusobeno take nedostatkem pameti (8MB).

Kazdopadne jsem byl s instalacnim programem velmi spokojen.

Tzv. postinstalacni procedury (podle RH Users Guide) jsou jiz jinou
kapitolou. Instalace mysi (v mem pripade touchpadu) byla bezproblemova -
jenom jsem zvedav, jak budu pouzivat zaroven touchpad a seriovym kabelem
pripojenou mys - NEMATE NEKDO NEJAKOU IDEU ??? (To budu muset doopravdy
vzdy, kdyz budu chtit pouzivat mys, spustit mouseconfig a potom jiz nebudu
moci pouzivat touchpad ??????? )

Dalsim bonbonkem byla instalace X windows. Jak se stava v posledni dobe
zvykem k pocitacum se krome boot-viru (jako WIN 95 apod) nedodava uz vubec
nic - ja jsem dostal pouze angl. Users Guide a jak jiste uznate, ta mi nic
nerekla o obnovovacich frekvencich meho DSTN color. Jesteze se pri bootu
pocitace objevi alespon chipset (Chips and Techn. ct 65540).
Samozrejme jsem se rozhodl pro instalaci SVGA X serveru ( MIMOCHODEM, proc
instalacni program nahraje pri plne instalaci vsechny X servery ? Proc
nepocka na XConfiguratora a jeho volbu ? Prvni co pote rozumny clovek udela,
je rpm -e X.... !!!)
Po spusteni Xconfiguratora a vybrani vhodnych voleb ( neznal jsem Clocks -
proto jsem je neuvedl) jsem se dostal do zajimave situace. X server se
spustil pravidelne asi 3x z deseti pokusu :-))))) Ale to bylo samozrejme
zpusobeno tim, ze nemel dispozici Clocks - tak jsem mu uvedl alespon 31.5 a
uz funguje - 640x480 / 65.536 barev :-))) a na ext. monitoru pry az 1024x768
ale myslim, ze konfiguraci teto moznosti si necham na dlouhe zimni vecery.
Tak to byl X server.

Ze zacatku se mi moc nelibil zpusob jakym RedHati zmenili boot mechanismus
(zvlaste to, ze kdyz se zmeni runlevel, tak init proste vleze do adresare
/etc/rc.d/rc${runlevel}.d/ a spusti tam vsechny soubory, ktere zacinaji
velkym pismenem S), ale ted se mi to uz zacina libit - kdyz chci zrusit
napr. sendmail smazu link /etc/rc.d/rc.3/S80sendmail (MIMOCHODEM to jsem
musel udelat jako prvni vec, protoze jinak bych se nedostal ani k promptu.

Tento tyden bych se chtel pokusit jeste pripojit tiskarnu. Jestli mate nekdo
nejake zkusenosti s HP 5L, prosim napiste mi (chtel bych hlavne abych mohl
tisknout : a. ascii texty, b. postscript, c. aby mi fungovalo print z
netscapu ).

Malem bych zapomel na Color-ls. Ja mam v zamestnani pocitac, ktery je
Slack3.0 a barevne ls funguje tak nejak samo (barvy se pravdepodobne berou z
/etc/DIR_COLORS nebo z domovskeho adresare). Ale v RedHat Users Guide je
napsano, ze mame udelat tohle :

	alias ls='ls --colors'

Ovsem potom bude ls brat barvy z env. promenne LS_COLORS a ne ze souboru
/etc/DIR_COLORS - coz bylo pro mne celkem nelogicke :-))) Ale ani to neni
problem, staci provest :

	eval `dircolors`

a je to. Ale zkouseli jste jiz nekdy :

	ls |less ??? A ls|more ??? Doporucuji vyzkouset :-))))

Protoze jsem se asi pred pul rokem ucil Tcl/Tk chtel jsem si spustit nejake
demo pro nadstavbu tix - proto jsem si chtel spustit soubor

	/usr/lib/tix/demos/widget

ovsem jake bylo me prekvapeni, kdyz jsem po spusteni tohoto programu dostal
chybovou hlasku, ze ted uz MUJ linux nemuze najit program tixwish, si
nedokazete predstavit (widget obsahuje radek exec tixwish "$0" "$@").
proto jsem skocil do shellu a napsal tix a stiskl tabulator a zjistil dalsi
CHYBU, kterou obsahuje RH 4.0 :-((( Abyste si ji opravili napiste jako root
(pokud mate nainstalovan package tix) :

	ln -s /usr/bin/tixwish-tk4.1 /usr/bin/tixwish

Ale ja myslim, ze takoveto BUGY by distribuce jakou RedHat je mit nemusela
:-(((

A na zaver tohoto dopisu bych se chtel omluvit vsem, jejichz drahocenny cas
jsem timto zmaril.

							Pavel JANIK ml.
							pjanik na inet.cz
P.S.
	Mam jeste jeden problem (mozna notebook specific). Po shutdown -r
now se pocitac zastavi na hlasce

Please stand by while rebooting the system.

A vytuhne. Tato neprijemna vec mne velmi irituje, protoze vzdy, kdyz provedu
nejakou vec, po ktere je treba reboot (kernel, apod.) musim linux halt a
pote vypnout a zapnout, coz je silene.

To se mi nestalo jen u RH, ale i drive po nabootovani DLX-cz z diskety :-(

Dalsi vec je vestaveny APM - uz kdyz jsem pocitac dostal, tak se vzdy pri
bootovani toho boot-viru objevilo okinko, ze jeste na disku nemam
rezervovane misto pro Suspend mod. Pod DO$ na to existovala utilitka astdk,
ale pod linuxem bych to radeji neriskoval. Nevite nekdo jak se da vesteveny
APM vypnout (v biosu to nejde) ?